Nytt samarbete mellan Göteborgs hamn och ISS

Ett nytt avtal med Göteborgs hamn utökar tjänsterna på Falköpings kombiterminal och knyter ihop Göteborgs hamns spårsystem med Falköpings kombiterminal. Förutom traditionell lossning, lastning och lagring kommer Falköpings kombiterminal framöver att kunna erbjuda tullklarering och säkerhetskontroll.

Göteborgs hamn är Nordens största hamn och hanterar cirka 870 000 containrar per år. Godsvolymen växer stadigt och för att möta den ökade efterfrågan utökar man nu sitt samarbete med andra omlastningsterminaler. Nu tecknar man ett avtal med Falköpings kombiterminal vars container- och trailerhantering drivs av ISS TraffiCare. Det innebär att Falköpings kombiterminal knyts ihop med Göteborg hamns spårsystem (Railportsystemet).

- Falköping har ett mycket bra strategiskt läge för omlastning och lagring av containrar, för såväl ankommande som avgående gods. Samarbetet med ISS TraffiCare känns mycket spännande. Innovativt nytänkande och ett breddat tjänsteutbud gör terminalerna mycket attraktiva för varuägare och speditörer, säger Stig-Göran Thorén ansvarig för Railport Scandinavia.

Förutom traditionell lossning, lastning och lagring kommer Falköpings kombiterminal även att kunna erbjuda tullklarering och säkerhetskontroll. Men också ett integrerat system för planering av transporter som kan matcha järnvägsoperatörernas, linjesjöfarten och Göteborgs hamns behov framöver.

- Nu utökar vi terminalens tjänster, och det tidigare än planerat. I och med att vi nu även kan erbjuda förädling och omlastning av godset till varuägare och speditörer, behöver vi öka bemanningen, och det gör att vi på sikt ser behov av nyrekryteringar, säger Bengt Arvidsson, marknadschef på ISS affärsområde TraffiCare.

Stig-Göran Thorén, ansvarig för Railport Scandinavia.Göteborgs Hamn, telefon, 031-731 22 80

Bengt Arvidsson, marknadschef, ISS affärsområde TraffiCare, telefon, 0734-366053, e-post, bengt.arvidsson@iss-fs.se

ISS Facility Services AB är Sveriges största serviceföretag med ca 12 000 medarbetare och en omsättning på 5 miljarder SEK. ISS Facility Services AB ingår i ISS A/S, som ägs av EQT och Goldman Sachs. Koncernen har cirka 470 000 anställda i 50 länder. Läs mer på www.iss-fs.se

• Tåg, spårtrafik