Nytt stort förvaltningsuppdrag åt ISS

ISS fortsätter att teckna avtal om fastighetsförvaltning. Och i samband med den stora fastighetsmässan Mipim i Cannes, presenterar företaget ytterligare en stor affär, nu med det nystartade fastighetsbolaget Hemfosa.

Hemfosa Fastigheter äger, förvaltar och handlar med fastigheter. Företaget grundades 2009 och ägs av institutionella investerare och företagsledningen. Det nya, förlängda avtalet med ISS innebär förvaltning av företagets norra fastighetsbestånd, och omfattar Hemfosas bestånd av 42 kontorsfastigheter, främst i Västerås, Luleå, Sundsvall och Umeå.

– Vi är väl representerade som förvaltare även på den norrländska marknaden. Med en bred spridning norr om Dalälven och ett konkurrenskraftigt pris tar vi hem allt fler kontrakt i Norrland. Allt fler ser även nyttan i att en förvaltare är oberoende, det vill säga att förvaltaren står helt fri från egna investeringsintressen. Jag ser en stor potential i framtida samarbeten, säger Ola Gunnarsson, affärsområdeschef på ISS.

Avtalet innebär att Hemfosa fortsätter att använda ISS som förvaltare av bolagets fastigheter, främst kontorsfastigheter – med en yta om 300 000 kvadratmeter. Avtalet börjar gälla från och med mars 2010 och innefattar administrativ, ekonomisk och teknisk förvaltning. Uppdraget sysselsätter ett 20-tal anställda. Avtalet löper på två år med möjlighet till förlängning ett år i taget.

Christer Ekelund, pressansvarig, ISS Facility Services AB, christer.ekelund@iss-fs.se, 0734-36 53 55

• bostadsbolag
  • fastighet
  • fastighetsförvaltning