Outsourcingbarometern 2010: Svenska kommuner dåliga på outsourcing, men många tror på en ökning

Två av tre svenska kommuner outsourcar endast en liten del av sina tjänster, som t ex fastighetsförvaltning, måltider och städning. Nästan 80 procent av kommunerna tror dock att outsourcingen kommer att öka under de närmaste fem åren. Det framgår av ”Outsourcingbarometern 2010” som TNS Sifo har gjort på uppdrag av tjänsteföretaget ISS.

Undersökningen genomfördes i mitten av januari 2010 bland främst upphandlings­chefer och upphandlingsansvariga samt andra höga chefer i 100 av Sveriges 280 kommuner. Det är första gången som denna typ av undersökning görs, och avsikten är att den ska bli årligen återkommande.

Två tredjedelar av de tillfrågade uppgav att deras kommuner i dag outsourcar mindre än 10 procent av sin verksamhet. Två av tio sade att den outsourcade andelen utgör 11-20 procent.

Samtidigt är över hälften av kommunerna – 54 procent – generellt positiva till att outsourca vissa kommunala verksamheter. Endast 7 procent är negativt inställda.

Nästan två tredjedelar – 63 procent av kommunerna – tror att andelen outsourcad verksamhet kommer att öka inom de närmaste två åren, och närmare fyra av fem kommuner – 77 procent – tror på en ökning inom en femårsperiod. Inte någon tror på en minskning av outsourcingen på fem års sikt.

De verksamheter som är mest intressant att outsourca är klottersanering samt bygg- och projektledning. Städning, bemannings- och vikarietjänster samt fastighets­förvaltning och mat & dryck kommer också högt på listan över verksamheter som kommunerna kan tänka sig att outsourca. Minst attraktivt för outsourcing är kontorstjänster och trafiktjänster.

Bland de främsta skälen till att outsourca kommunal verksamhet anges effektivitet och kostnadsbesparingar samt även en önskan att fokusera på kärnverksamheten.

Christer Ekelund, pressansvarig, ISS Facility Services AB, christer.ekelund@iss-fs.se, 0734-36 53 55

• christer ekelund
  • service
  • outsourcingbarometern