Svensk tågvård går på export

Det blir svensken Thomas Kolbe som ska dirigera servicekoncernen ISS när bolaget ger sig ut på den avreglerade tågmarknaden i Europa. Director Railway Solutions blir hans titel från och med den 1 september.

Effektiva lösningar inom framförallt logistik och service på den svenska marknaden inom ISS TraffiCare kommer att stå som modell när företaget nu storsatsar i Europa. Bakgrunden är det EU-direktiv som gör gällande att järnvägssektorn inom unionen nu öppnas upp för konkurrens.

- Sverige anses som föregångare när det gäller att avreglera järnvägssektorn. Nu tar vi de här erfarenheterna och den kompetens vi har samlat på oss och följer med våra befintliga och nya kunder när deras tåg fortsätter ner på kontinenten. Vi vill bygga ett nytt TraffiCare i varje land, säger Thomas Kolbe

Och det är en ambitiös satsning. ISS har som mål att inom loppet av tre till fem år vara etablerad på mellan fem till sju nya marknader. Det vill ISS göra genom att ta till vara på den i Sverige högt utvecklade servicebredden inom järnvägssektorn och det sofistikerade informationssystemet, med starkt fokus på varje leverans. Men också logistikhanteringen, som väsentligt minimerar uppehåll i depå.

- Kunderna i Sverige uppskattar våra "Formel 1-depå-stopp", som väsentligt förlänger deras möjligheter till utökad trafiktid. Nu vill vi kunna erbjuda den tryggheten till våra kunder på de andra marknaderna också, säger Thomas Kolbe.

Göran Petsén efterträder Thomas Kolbe och blir ny vd för ISS TraffiCare, Sverige.

Christer Ekelund, marknadschef och pressansvarig ISS Facility Services AB, christer.ekelund@iss-fs.se, 0734-36 53 55
Thomas Kolbe, Director Railway Solutions, ISS Facility Services AB, thomas.kolbe@iss-facilityservices.se, 0734-36 60 40

ISS Facility Services AB är Sveriges största serviceföretag med ca 12 000 medarbetare och en omsättning på 5 miljarder SEK. ISS Facility Services AB ingår i ISS A/S, som ägs av EQT och Goldman Sachs. Koncernen har cirka 470 000 anställda i 50 länder. Läs mer på www.iss-fs.se

• logistik