Vattenfall och ISS skriver avtal om rikstäckande samarbete

ISS får förtroendet som enda leverantör när Vattenfall väljer att outsourca FM-tjänsterna vid samtliga 250 kontor och anläggningar i Sverige. Det nya nordiska avtalet är tecknat på två år med möjlighet till förlängning i ytterligare två år.

ISS har varit FM-leverantör till Vattenfall sedan 2006, ett samarbete som successivt utökats till att omfatta kärnkraftverken i Forsmark, Barsebäck och Ringhals. I och med det nytecknade avtalet utökas samarbetet ytterligare till att även inkludera Vattenfalls samtliga kontor samt vattenkraft- och värmekraftanläggningar.

- Vi är otroligt stolta och glada över vårt fördjupade samarbete. Vi har kunnat erbjuda Vattenfall en flexibel lösning som passar deras komplexa verksamhet, mycket baserat på vår erfarenhet inom kärnkraftindustrin. Genom att vi precis som Vattenfall finns rikstäckande, så kan vi dra nytta av vår infrastruktur och erbjuda en enhetlig service över hela landet, utförd av våra egna medarbetare. Just det faktum att leveransen sker i vår egen regi skapar också en trygghet för kunden, då vi tar ett helhetsansvar för leveransen i alla led, säger Lars Nygaard, VD ISS Sverige.

Genom avtalet samlar Vattenfall alla sina affärsenheter inom ramen för ett enda avtal, med ISS som enda leverantör, något som skapar besparingar genom stora samordnings- och driftsfördelar.

Avtalet, som träder i kraft den 1 januari 2015, omfattar en rad olika integrerade tjänster, som fastighetsunderhåll, lokalvård, frukt- och dryckesservice och kontorstjänster.

Patrik Frank, pressansvarig, ISS Facility Services AB, patrik.frank@se.issworld.com, 0734-36 68 08

Vattenfall är ett svenskägt energiföretag med verksamhet i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien och Finland. Vattenfalls vision är att utveckla en hållbar och bred europeisk energiportfölj med långsiktig och ökande vinst med betydande tillväxtmöjligheter. Vattenfall ska vara ett av de företag som leder utvecklingen mot en miljömässigt hållbar energiproduktion.

• vattenfall
  • fm-tjänsterna
  • forsmark
  • barsebäck