​Iteam lanserar AI-erbjudande

Iteam, med kunder som bland andra Taxi Stockholm, Vimla och Arbetsförmedlingen, lanserar nu en paketlösning: Data Science Team. Syftet är att hjälpa företag att bli bättre på datadrivet beslutsfattande.

– Datadrivet beslutsfattande handlar om att förutsäga framtiden med hjälp av historiska data. Det kan ge företag en oerhörd fördel och det är klart att vi vill erbjuda våra kunder den möjligheten, säger Christian Landgren, VD och grundare på Iteam.

Iteams erbjudande innebär att företag får tillgång till en hel arbetsgrupp med unika och mångsidiga kompetenser och processer inom artificiell intelligens. Till exempel ingenjörer inom data och machine learning, datavetenskap, mjukvaruutvecklare och team advisors.

Idag sitter de flesta bolag på mängder av data de knappt använder och saknar kompetens i att samla, tvätta och förädla datat. Datadrivet beslutsfattande handlar om att använda den data som redan finns på ett mer effektivt sätt, och därmed kunna förutspå framtida scenarier. Med hjälp av Iteams erbjudande, kan företag snabbt överbrygga det gap som ofta finns mellan traditionell IT-utveckling och AI/ML och därmed bli mer konkurrenskraftiga och expansiva.

– Vi har redan sett lovande forskning och utvecklingsarbete inom detaljhandel, banksektor, telekom, hälsovård och utbildning. Men det finns ingen anledning att begränsa sig – AI har en framtid inom i stort sett alla branscher, säger Amir Rahnama, Data scientist, Iteam.

Enligt rapporten “Artificiell intelligens i svenskt näringsliv och samhälle” som Vinnova tagit fram på uppdrag av regeringen, kommer tillväxten i den svenska ekonomin bli dubbelt så hög fram till 2035 om AI tillämpas, jämfört med om AI inte används.

Iteam digitaliserar företag och organisationer genom strategi, kod och kultur. Företaget grundades 1995 ur en vilja att skapa värde, ha kul och göra något bra. Idag har Iteam 34 anställda i Stockholm och Göteborg med kunder som Taxi Stockholm, Vimla och Arbetsförmedlingen. Veckans Affärer utnämnde Iteam till ett av Sveriges Superföretag 2016 och 2017.

Ansvarig för AI-erbjudandet är Amir Rahnama (amir.rahnama@iteam.se).