Mandatkollen.se – unik gratistjänst för analys av framtida valresultat

Om ett år är det riksdagsval i Sverige. Vad händer om Centern får 16 procent, KD inte klarar fyraprocentsspärren och SD blir största parti? Eller om Socialdemokraterna rasar till 22 procent och både KD och MP åker ut ur riksdagen?

Med Mandatkollen.se kan man enkelt se vilka konsekvenser olika valresultat skulle få. Vilka allianser som är möjliga och hur det påverkar mandatfördelningen om ett parti inte kommer in i riksdagen. Tjänsten är gratis för alla att använda.

- Allt tyder på att nästa val kommer bli en rysare. Med tanke på hur komplicerade reglerna för mandatfördelning är tänkte vi att det kunde vara värdeskapande att erbjuda en tjänst där man enkelt kan mata in ett hypotetiskt valresultat och se vilken effekt det skulle få, säger Christian Landgren, VD på Iteam som tillsammans med PR-byrån Lennox PR utvecklat Mandatkollen.se

- Demokrati är det värdefullaste vi har i det här landet. En förutsättning för att kunna göra ett underbyggt val är att man kan se förutsättningarna framför sig. Mandatkollen.se är ett verktyg för journalister, analytiker och vanliga människor. Se det som en gåva från oss till den svenska demokratin, säger Robert Svensson, VD på Lennox PR.

Lennox PR grundades av Robert Svensson 2015 och har på kort tid etablerat sig som en av de mest eftertraktade PR-byråerna i Sverige. Lennox PR har kunder som Sami, Stim, Reklamkraft, Pride och myFC.

Kontakt:

Christian Landgren, VD Iteam, christian.landgren@iteam.se