MPJ går från jätten Spotify till digitaliseringsbyrån Iteam

Iteam stärker nu sitt team i Göteborg med MPJ eller Mattias Petter Johansson som han heter egentligen. Mattias kommer senast från Spotify men har gjort sig mest känd som MPJ i Fun Fun Function, en Youtubekanal om programmering som till dags dato har över 75 000 prenumeranter över hela världen. Mattias är en förebild för många utvecklare och bidrar mycket till utvecklarcommunityt, exempelvis genom att ha grundat Kodapor, sveriges största Facebookgrupp för programmerare. På Spotify arbetade Mattias som javascriptutvecklare. Innan dess var han ansvarig för front-end på JayCut, och tidigare har han utvecklat Story Maker, Blackberrys videoeditor och gjort kampanjsiter för Absolut Vodka.

- Jag gillar egentligen inte konsultbranschen men Iteam är den första byrån som verkligen tar ansvar, både för kundens och sin egen affär. Att inte sälja estimat utan timmar ger bra förutsättningar för samarbete och innovation och motverkar fiendeskap mellan kund och konsult. Att arbeta med digital transformation kommer också ge mig en massa inspiration och uppslag till Youtube-kanalen men det är framförallt en möjlighet för mig att utvecklas och hjälpa fler organisationer och företag på ett bra sätt, säger Mattias Petter Johansson.

Utöver digital strategi kommer Mattias att arbeta med teknisk rådgivning och mentorering på Iteam. Tillsammans med Nataliia Nuzhdina, Amir Rahnama och Mikael Gråborg kommer han även att ta fram Iteams erbjudande inom machine learning.

- Det ska bli riktigt kul att äntligen börja jobba ihop med Mattias! Förutom att vara en klippa inom programmering och produktutveckling har han med sig ett arbetssätt från startupvärlden som kommer att vara mycket värdefullt för våra kunder. I Göteborg satsar vi på digital transformation av företag och organisationer och att etablera och accelerera en modern utvecklingsprocess hos dem. I det arbetet kommer Mattias att vara en nyckelperson, säger Johanna Månsson Grahn, regionchef för Iteam Göteborg.

Mattias börjar på Iteam den 3 april.

• digital transformation
  • digitalisering