Itello bevakar norsk försäkringsmarknad

Itello deltog även i år på Årets Forsikringskonferanse i Oslo den 29 januari. Konferensen som arrangeras av Den norske Forsikringsforening (DnF) bjöd som brukligt på politisk debatt och goda möjligheter att följa och förstå både utvecklingen av de norska pensionsregelverken och hur kunder och livbolag positionerar sig.

Norska pensionssystemet är under kraftig reform. Det allmänna pensionssystemet (s.k. folketrygd) har gjorts om, och sedan 2011 har det nu ett upplägg liknande den svenska inkomstpensionen. Nu pågår en stor lagstiftningsutredning med sikte att till 2014 reformera tjänstepensionsförsäkringar för privata näringslivet.

Vi ser intressanta inslag i de norska systemen som säkerligen kommer att ”finna sin väg över kölen”. Ett bra exempel är bejakandet av arbetslinjen där pensionsåldern i folketrygden och de föreslagna tjänstepensionsreglerna är mycket flexibel och tydligt premierar ett långt arbetsliv. Man får bland annat påbörja utbetalning ur pensionsbehållning men samtidigt fortsätta att arbeta och tjäna in ytterligare behållning både i sin tjänstepension och i folketrygden. Ett smart upplägg som gynnar hel- och deltidsarbete långt upp i åren.

Vi har redan lösningen i Inca för den norska marknaden den dag den svenska Pensionsåldersutredningen föreslår motsvarande i Sverige, d.v.s. möjligheten att tjäna in mer pension men samtidigt dryga ut eventuellt inkomstborfall genom att få del av den insparade pensionen utbetald.

Återigen handlar det om att börja i tid för att kunna leverara effektiv administration just-in-time.

• försäkringsbranschen