Itrim expanderar till USA

Nu ska svenska viktminskningskedjan Itrim hjälpa amerikanerna att gå ner i vikt. Den erfarna entreprenören Jill Kinney tar Itrims koncept till USA och räknar med att öppna 100 Itrim-center inom fem år.

Jill Kinney har varit en förgrundsperson inom friskvårdsbranschen i USA de senaste 25 åren. Hon har startat och drivit över 100 friskvårdsanläggningar, både i egen regi och på företag som Google och Microsoft. Jill Kinney kommer nu att lägga all sin tid på att tillsammans med sitt team etablera Itrim i USA. Hon är mycket imponerad av Itrims koncept.

-      Det finns inget på den amerikanska marknaden som liknar Itrim. Min ambition är att göra verklig skillnad och dramatiskt minska övervikten i USA. Vi har noga utvärderat Itrim och Itrims program och anser att det kommer att fungera bra även i USA. Planen är att vi om fem år har öppnat åtminstone 100 Itrim-center i USA, säger Jill Kinney.

Intresset för Itrims väldokumenterade viktminskningsprogram är stort och i dagsläget har entreprenörer från över 22 länder hört av sig och visat intresse för att etablera Itrim. Det är dock först med Jill Kinney och hennes erfarna team som man funnit rätt samarbetspartner.

-      Det är en fantastiskt rolig och spännande utmaning att etablera Itrim i USA tillsammans med Jill och hennes erfarna gäng. Vi har mycket att lära av varandra och vi samlar på oss erfarenheter som vi använder även i våra andra utlandsetableringar där Tyskland ligger närmast på tur, säger Martin Anderlind, VD och medgrundare till Itrim.

- Efter åtta år i Sverige är vi nu redo att göra avtryck på andra marknader. Med fler än 1,5 miljarder överviktiga vuxna människor världen över har Itrim onekligen en plats att fylla, säger Anders Lindgren, styrelseordförande och medgrundare till Itrim.

Bildtext: Anders Lindgren, styrelseordförande och medgrundare, Martin Anderlind VD och medgrundare samt Jill Kinney, entreprenören som nu tar Itrim till USA

Om Jill Kinney:
Jill Kinney öppnade den första Club One anläggningen 1991. Idag finns det över 100 st Club One, både i form av egna anläggningar och som anläggningar på företag som Google och Microsoft m.fl. Jill lägger idag all sin tid på att utveckla Itrim i USA. Läs gärna mer om Jill och hennes företag på: www.cluboneinc.com och www.clubsource.com

Om Itrim:
Itrim Sverige AB, etablerat 2003, är en svensk viktminskningskedja som genom individuell rådgivning och gruppträffar hjälper människor till ett lättare och friskare liv. Det finns idag 39 Itrim-center i Sverige. Itrim-programmet bygger på forskning och på Livsmedelsverkets rekommendationer. En vetenskaplig studie av Itrims viktminskningsresultat visar att kunderna i snitt går ner 10,8 kilo med en midjereduktion på 11,8 cm under de tio första veckorna. Det gör Itrim världsledande inom varaktig viktminskning. Itrim omsatte 128 Mkr i fjol och utsågs 2011 till sk Gasellföretag av Dagens Industri för tredje gången.

För mer information:
Martin Anderlind, VD Itrim: 08-120 00 121, martin.anderlind@itrim.se eller Sofia Heurlin, informationsansvarig Itrim: 0707-263301, sofia.heurlin@itrim.se

• jill kinney
  • martin anderlind