Itrims forskning presenteras på Obesitasdagarna

Stockholms Obesitasdagar (19-20 april) är ett årligt återkommande symposium som vänder sig till läkare, sjuksköterskor, dietister och annan sjukvårdspersonal med intresse för modern överviktsbehandling. Tre kommersiella viktminskningsaktörer kommer att presenteras vid årets symposium: Itrim, Aftonbladets Viktklubb och ViktVäktarna. På plats för att presentera Itrims program och den forskning som bedrivs är Dr Erik Hemmingsson, verksam vid Karolinska Institutet.

Årets tema vid Obesitasdagarna är: ”Farlig/ofarlig fetma  – friskvård eller sjukvård?". Erik Hemmingsson har lång erfarenhet av forskning inom både sjukvård och friskvård, dels genom utvärderingar av den sjukvård som idag erbjuds patienter med fetma, dels genom studier på effekterna av Itrims viktminskningsprogram.

- Itrim har glädjande nog ett seriöst och långsiktigt forsknings- och utvecklingsprogram. Detta borgar för att tjänsterna håller en hög kvalitet och att programmet alltid utvecklas i takt med att ny kunskap genereras. Itrims egen databas är tämligen unik, genom att den innehåller intressant och relevant information på många tusen individer. I sjukvården utvärderar vi sällan mer än några hundra patienter åt gången, vilket är en svaghet. Tack vare Itrims databas kan vi verkligen lära oss mycket om hur viktminskningsprogram bör utformas för att ge optimal effekt, säger Dr Erik Hemmingsson.

Det finns flera kommersiella viktminskningsaktörer i Sverige. I Läkartidningen nr 49 (2011) presenterades en jämförelse mellan nio av dessa. Utgångspunkten var viktminskningsprogrammens innehåll, vetenskapliga grund och prisinformation. Utvärderingen visade tydligt att variationen är stor bland de kommersiella viktminskningsprogrammen i Sverige både avseende verksamhetsstruktur och behandlingsinnehåll. Itrim framhålls i artikeln bl a för att på ett trovärdigt sätt presentera bakomliggande forskning och behandlingsresultat.

För mer information kontakta: Sofia Heurlin, informationsansvarig Itrim på 070-7263301

• viktminskning
  • obesitasdagarna
  • erik hemmingsson

Itrim Sverige AB, etablerat 2003, är en svensk viktminskningskedja som genom individuell rådgivning och gruppträffar hjälper människor till ett lättare och friskare liv. Itrimprogrammet bygger på forskning och på Livsmedelsverkets rekommendationer. En vetenskaplig studie av Itrims viktminskningsresultat visar att kunderna i snitt går ner 10,8 kilo med en midjereduktion på 11,8 cm under de tio första veckorna och att de som fortsätter programmets andra år i snitt förlorar 12,3 kilo och 14,1 cm. Dessa resultat gör Itrim världsledande inom varaktig viktminskning. Itrim är ett av Sveriges snabbast växande företag och  Itrim utsågs i april 2012 till "Årets franchisekedja i Sverige" av Svensk Franchise.