Christel Haglund och Gustaf Svensson.

ITS Nordic och Blomsterfonden: Ett framgångsrikt samarbete för medarbetarna och de äldres välbefinnande

IT-företaget ITS Nordic har samarbetat med den ideella organisationen Blomsterfonden i snart 16 år. Idag använder Blomsterfonden ITS Nordics samtliga tjänster inom tele, print och framför allt IT. Tack vare det lyckade samarbetet kan organisationen frigöra resurser internt och lägga mer tid på sin kärnverksamhet.
– Det är så otroligt mycket som händer inom IT, just därför känns det väldigt tryggt att ha en långsiktig och kompetent partner som sköter den biten, säger Christel Haglund, vård- och omsorgschef, ställföreträdande vd för Blomsterfonden.

Vissa samarbeten löper på under en längre tid än andra, i ITS Nordic och Blomsterfondens fall går de snart in på sitt 16:e år tillsammans. Redan 2007 anlitades ITS Nordic för telekom- och utskriftslösningar och numera driftar de även hela Blomsterfondens IT-säkerhet. Medan ITS Nordic sköter de tekniska bitarna i form av IT-infrastruktur och säkerhet kan Blomsterfonden istället fokusera all energi på kärnverksamheten.
– Det är betryggande att ha en IT-avdelning som har så stor kunskap, rätt verktyg och kan arbeta proaktivt tillsammans med oss. När det kommer till IT så måste man hela tiden ligga ett steg före och det känner vi verkligen att ITS Nordic gör. De visar även att de är måna om att våra verksamheter ska fungera och att det inte ska bli några störningar som påverkar vår säkerhet. Vi upplever också att de värderar arbetet som vi gör och vet hur viktigt det är med ett välfungerande företag som har olika verksamheter som seniorboende, äldreboende, hemtjänst, fastighets- och medlemsverksamhet, säger Christel Haglund.

Tillgängliga dygnet runt
Nu för tiden är IT-säkerhet viktigare än någonsin. Störningar kan uppstå plötsligt och orsaka avbrott som kan påverka ett helt företags verksamhet, vilket gör det extra viktigt att ha personal som är tillgänglig för att snabbt åtgärda problemen när det behövs. ITS Nordics Servicedesk hanterar incidenter direkt när de uppstår och erbjuder sin service dygnet runt, alla dagar på året. Samtidigt är Blomsterfondens primära kontaktperson, Gustaf Svensson, aldrig längre bort än ett samtal.
– Jag har själv arbetat inom hemtjänsten och vet hur kämpigt det är när systemen inte fungerar som de ska. En del av mitt jobb är att se till att Blomsterfonden rullar smärtfritt och eftersom de bedriver verksamheter dygnet runt är det ännu viktigare att även vi är tillgängliga så man snabbt kan börja felsöka och lösa eventuella störningar, säger Gustaf Svensson, Account Executive på ITS Nordic och primär kontaktperson åt Blomsterfonden.

En organisation som drivs av medmänsklighet
Blomsterfonden bildades 1921 och har sedan dess utvecklats till att idag driva fem seniorboenden med social verksamhet, tre äldreboenden, egen hemtjänst och rådgivning för boende, anhöriga och medlemmar. Organisationen har sedan start drivits utifrån en värdegrund som kännetecknas av en humanistisk syn på människan och en vilja att göra gott för sina medmänniskor. Christel Haglund menar att det är lika viktigt att externa parter efterlever värdeorden och understryker att det är en av anledningarna varför samarbetet mellan ITS och Blomsterfonden har varit så lyckat.
– Utöver deras kompetens så ser jag hur mycket de bryr sig om våra verksamheter. Vi har cirka 450 medarbetare och det är jätteviktigt att man har har samma värdegrund, oavsett vilket uppdrag man har, och det känner vi verkligen att ITS Nordic har. När de åker ut och driftar skulle de lika gärna kunna ta på sig Blomsterfonden-mössan, på den nivån är det, avslutar Christel Haglund.