Stort fokus på industriutveckling ger skjuts till industrierna i norr

1 februari 2020 tillträdde Björn Amcoff som ny chef för Framtids- och utvecklingsförvaltningen i Strömsunds kommun. Samtidigt lyftes alla näringslivsfrågor in i förvaltningens nya enhet Näringsliv och utveckling. Det var en strategisk omorganisation med syfte att bidra till fortsatt goda förutsättningar i kommunens arbete gentemot näringslivet. IUC Z-GROUP är nyfikna på hur industriklimatet efter omorganisationen ser ut.

”Det är fantastiskt roligt på så många sätt”, berättar Björn Amcoff på vår fråga om det går så förbaskat bra som det ser ut. ”Både att vi klarat oss undan effekterna av pandemin i väldigt hög grad inom näringslivet, och att vi har en rekordlåg arbetslöshet. Vi har inte haft en så låg arbetslöshet på 10-15 år, vilket ger en ordentlig skjuts i industriföretagen framförallt.”

Satsningarna på näringslivet i Strömsund har gett tydliga märkbara effekter, men förvaltningens planer slutar inte här. Kommunen har länge verkat som industriort, och sedan en tid tillbaka har enheten jobbat hårt för att utveckla industriområdet i Strömsund ytterligare genom en satsning på att bereda och klargöra nya tomter för inflyttande industrier för att sätta in det i hela sammanhanget av att kunna leva, bo och verka på landsbygden.

”Just nu har vi tre tomter om 9000 kvm som är färdigstyckade och grovt planerade. Sen tittar vi på ytterligare lite mindre tomter i samband med det nya värmekraftverket där det skall göras större markarbeten inne på industriområdet.” säger Björn, och fortsätter ”Vi tycker det är kul att tankesättet sprids. I dagarna kommer vi släppa en folder med en tillhörande film om prospektet för att marknadsföra projektet vidare.”

Det faller i god jord när IUC Z-GROUP samtidigt arbetar för att utveckla tillverkningsindustrin i Jämtland Härjedalen genom Smart Industriell Modernisering och det påföljande nya projektet Smart Industriell Modernisering MITT. Ett projekt där engcon i Strömsund med sina många underleverantörer har varit en drivande motor både som aktivt medverkande i projektet SIM JH och SIMMITT och som sponsor.

”Det är klart att det bidrar positivt att en så stor aktör med alla sina underleverantörer är så aktiva i utvecklingsprojekten. Nu har man skapat en fördelaktig förutsättning för, och bättre relation mellan beställare och legotillverkare. De är oerhört drivande, och det tror jag också är en bidragande faktor för skjutsen vi ser inom tillverkningsindustrin i Strömsund” säger Stefan Fredriksson, VD på IUC Z-GROUP.

Att verka tillsammans och jobba strategiskt och långsiktigt med utveckling av industrin från ett bredare håll är något som både Björn och Stefan ser på som positivt. De är både ense om att det är viktigt att satsa och ett bra ett exempel på det är att bereda och göra klart marken så man kan erbjuda företag att flytta in, samt att företagen erbjuds stöd i sin tillverkningsprocess, automatisering, robotisering och digitalisering.

”Det är precis detta vi håller på med inom både SIM JH och SIMMITT. Hur jobbar jag med min affär? Med tjänstefieringen? Hur ser egentligen min tillverkningsprocess ut?” säger Stefan och fortsätter ”Jag vill verkligen att vi alla tar lärdom av arbetssättet hos Näringslivskontoret i Strömsunds kommun, det finns en hel del företag som är beredda att flytta hit och som har anmält ett intresse, det borde vi dra nytta av!” avslutar Stefan Fredriksson, VD på IUC Z-GROUP.

• tillverkningsindustri
  • region jämtland härjedalen