92 % av allvarliga fordonsfel hanteras inom fyra timmar

Digitaliseringens intåg i transportbranschen skapar kontinuerligt bättre förutsättningar för vagnparksägare att förbättra sin totala ägandekostnad och öka säkerheten för förarna. Nya siffror från IVECO visar att en digital plattform möjliggör att 92 procent av alla kritiska fordonsfel för IVECO i Norden hanteras inom fyra timmar.

Det mest lönsamma för vagnparksägare och transportföretag är att undvika oplanerade stopp. Varje dag och varje beslut handlar därför om att optimera fordonets drifttid och se till att hålla bilen i rullning.

I en alltmer digitaliserad transportbransch finns det nu flera hjälpmedel som kan användas för att hjälpa fordonsflottan att effektivisera verksamheten, öka produktiviteten och ge förarna bättre förutsättningar att köra säkrare. Nu rapporterar IVECO nya siffror som visar att deras digitala plattform IVECO ON kan hjälpa kunderna att undvika kostsamma stopp och onödiga risker.

IVECO ON möjliggör att 92 procent av alla kritiska fordonsfel för IVECO i Norden hanteras inom fyra timmar.

- Vårt mål är att maximera drifttiden för våra kunder, samtidigt som vi förebygger skador och allvarliga fel. Vår data visar att vi med hjälp av IVECO ON har kunnat hantera och åtgärda 92 procent av alla kritiska fordonsfel, samt cirka 94 procent av alla icke-kritiska fel i Norden. Dessutom ser vi att cirka 90 procent av dessa fall endast har tagit 24 timmar tills vi har löst problemet eller fått bilen in på verkstaden, berättar Nico Jørgensen, TCO Manager på IVECO.

Nico Jørgensen, TCO Manager på IVECO

Både stora och små fel

Utöver att erbjuda en analys i realtid kan IVECO ON även hjälpa till när saker och ting går fel, vilket de nya siffrorna påvisar är en service som både används och fungerar.

- Vårt centrala kontrollrum är en del av vårt konnektivitetsavtal. Kontrollrummet ligger i italienska Turin och där sitter de dygnet runt och övervakar alla bilar som är uppkopplade till vårt IVECO ON-system. Om det uppstår ett fel med en bil går ett alarm i rummet. Därefter går personalen i gång och undersöker vad felet är och hur de kan hjälpa till. De ger även återförsäljaren på kundens hemmamarknad en notifikation så att vi på den lokala tekniska supporten kan se om några av våra bilar anmäler fel, säger Henrik Vangsfeldt, Customer & Product Support Manager hos IVECO, och fortsätter:

- Vid allvarliga fel kan kontrollrummet ta kontakt med kunden direkt och ge information om vad bilen behöver, ifall bilen behöver komma till en verkstad omgående till exempel. Vi har också aktiverad geofencing på alla fordon, så att vi kan se var de befinner sig. Därmed kan kontrollrummet ta kontakt med verkstaden redan innan de pratar med kunden, för att undersöka om de har tillgängliga reservdelar och tider och därefter berätta för kunden direkt.

Henrik Vangsfeldt förklarar:

- Vid mindre allvarliga fel eller när det är dags för service kan vi informera kunden och hjälpa till att planera ett verkstadsbesök längre fram i tiden. Vi kan också hjälpa till att hitta verkstäder utanför kundens hemmamarknad. Allt detta gäller om du har en stor flotta, men även om du har en enda bil. Det enda som krävs är att du aktiverar IVECO ON.

Henrik Vangsfeldt, Customer & Product Support Manager hos IVECO

Säkrare körning och mer pengar i plånboken

Något IVECO gärna slår ett slag för är vad som kallas ”predictive driving”. Tekniken används för att förutsäga förarens beteende baserat på olika faktorer, såsom trafik, tid på dagen och tidigare körhistorik. En del av tekniken är också att använda sig av hjälpmedel och analysverktyg som bland annat IVECO ON.

- För en vagnparksägare kan predictive driving-tekniken ha flera fördelar. Genom att förutse förarens beteende kan man minska bränsleförbrukningen och underhållskostnaderna genom att undvika onödigt slitage på fordonet. Det kan också bidra till att minska risken för olyckor eftersom föraren är mer uppmärksam på sin körning. Med IVECO ON hjälper vi även kunden att effektivisera verkstadsprocessen och få ut det mesta från sina verkstadsbesök. På så sätt sparar kunden pengar och förlänger fordonets livslängd, avslutar Henrik Vangsfeldt.

IVECO ON hjälper till att öka produktiviteten och ger förarna bättre förutsättningar att köra säkert

Varumärkets breda produktsortiment omfattar Daily som finns från 3,5 till 7,2 ton i olika varianter, Eurocargo, som finns från 6 till 19 ton, och i det tunga segmentet över 16 ton finns IVECO WAY-serien med IVECO S-WAY för vägtransport, IVECO T-WAY för terrängtransport och IVECO X-WAY för lätta terränguppgifter.

IVECO har närmare 21 000 medarbetare globalt. Företaget har produktionsanläggningar i sju olika länder i Europa, Asien, Afrika, Oceanien och Latinamerika där man tillverkar fordon med den senaste avancerade teknologin. Med 4 200 försäljningskontor och serviceverkstäder i mer än 160 länder garanteras teknisk support överallt i världen där ett IVECO-fordon är i arbete.

Mer information om IVECO finns på www.iveco.com