Christian Friis (till vänster) från IVECO Helsingborg har levererat många IVECO Daily till Bageriet Sjöstrands ägare Camilla och Björn Sjöstrand och chauffören Dennis Hansson (till höger) gillar att köra Daily med automatlåda.

Bageriet Sjöstrands firar 100 år med god lastvikt

Bageriet Sjöstrands i Munka-Ljungby har stort jubileum under 2022 när man firar 100 goda år.

IVECO har på senare år deltagit alltmer i framgångsresan och nu är i stort sett hela bilflottan utbytt till IVECO Daily.

- Den höga lastvikten var helt avgörande när vi skiftade till IVECO Daily, säger Björn Sjöstrand.

Framförallt var fokus på att öka lastvikten på 3,5-tonsbilarna och genom att välja IVECO har Bageriet Sjöstrands gått från 850 kg till att nästan kunna transportera 1 000 kg.

- Det var faktiskt så illa att när vi lastat in tombackarna i våra tidigare transportbilar av ett annat märke så hade vi fyllt lastvikten och det var ohållbart, säger Björn.

Numera är det problemet löst tack vare åtta IVECO Daily som alla har specialbyggda skåp.

- Vi ökade bredden på skåpen till 2,53 meter och det innebär att Bageriet Sjöstrands kan lasta tre pallar i bredd, säger Christian Friis, säljare hos IVECO Helsingborg.

Bageriet Sjöstrands är välkänt i hela Skåne med omnejd och det är mycket som ska transporteras varje dag i Sveriges sydligaste landskap – från Malmö i Söder till Mellbystrand i norr och från Höganäs i väster till Hässleholm i de östra delarna.

- Mycket handlar om att distribuera våra storsäljare bröd och frukostbullar till de stora livsmedelsbutikerna, säger Camilla Sjöstrand som äger familjebageriet tillsammans med sin bror Björn.

Totalt har Bageriet Sjöstrands tolv stycken IVECO Daily till transporterna. Åtta av dem är 3,5-tonsbilar, men man har också fyra tyngre Daily (3 st 5-tons och en 7 tons) som gör att man kan lasta dubbelt så mycket och därmed minska transporterna.

Under veckorna har man minst tio IVECO Daily rullande på vägarna och på helgerna är det också full fart, vilket innebär att man har igång nio bilar på lördagarna och fem på söndagarna.

- Våra IVECO Daily kör mellan 6-30 mil per dag. Och vi försöker hela tiden skifta bilarna så att det blir ett jämnt flöde i bilflottan, säger Björn Sjöstrand.

Samtliga IVECO Daily är utrustade med den 8-stegade automatväxelådan Hi-Matic.

- Tidigare hade vi endast manuella växellådor, men när vi bytte till IVECO var det självklart att byta till automat och numera är våra chaufförer väldigt nöjda med våra transportbilar, säger Björn Sjöstrand.

Bageriet Sjöstrands startades 1922 av Wilhelm och Malin Sjöstrand. De startade sitt lilla företag i en gammal auktionshall i Ängelholm. Sedan 2004 drivs bageriet av syskonen Camilla och Björn Sjöstrand, den fjärde generationen i familjen som numera huserar i mycket större lokaler i Munka-Ljugby.

Verksamheten har växt rejält genom åren och med en omsättning på över 70 miljoner och 65 anställda fortsätter resan mot minst 100 goda år till!

Varumärkets breda produktsortiment omfattar Daily som finns från 3,5 till 7,2 ton i olika varianter, Eurocargo, som finns från 6 till 19 ton, och i det tunga segmentet över 16 ton finns IVECO WAY-serien med IVECO S-WAY för vägtransport, IVECO T-WAY för terrängtransport och IVECO X-WAY för lätta terränguppgifter. Dessutom bygger varumärket IVECO Astra terränglastbilar, oledade och ledade dumprar samt specialfordon.

IVECO har närmare 21 000 medarbetare globalt. Företaget har produktionsanläggningar i sju olika länder i Europa, Asien, Afrika, Oceanien och Latinamerika där man tillverkar fordon med den senaste avancerade teknologin. Med 4 200 försäljningskontor och serviceverkstäder i mer än 160 länder garanteras teknisk support överallt i världen där ett IVECO-fordon är i arbete.

Mer information om IVECO finns på www.iveco.com