IVECO BUS på Busworld 2017.

Busworld 2017: världspremiär för Crossway Low Entry Natural Power

IVECO BUS är en pionjär inom alternativa drivsystem och en stark aktör tack vare sina mycket framgångsrika hybrid- och naturgasfordon – och nu tar man ännu ett steg genom att öppna sitt Crossway-program för nya energikällor. Mellan 20 och 25 oktober kommer IVECO BUS att presentera flera stora nyheter på Busworld 2017, framför allt den efterlängtade versionen av Crossway LE Natural Power.

IVECO BUS´ Natural Power-utbud är en väl beprövad transportlösning som tack vare naturgas och biometan är oerhört miljövänlig. Därigenom kan tillverkaren erbjuda en produkt som är bättre för naturresurserna, miljön och människors hälsa. Fördelarna är extra stora när det gäller partikelnivåer och bulleremissioner. Med naturgas ligger partikelnivåerna nära noll medan NOx-utsläppen reduceras med över en tredjedel. De halverade bullernivåerna ger exceptionellt tysta transporter till glädje för både förare, passagerare och kringboende.

Natural Power-sortimentet är 100 % kompatibelt med biometan, vilken kommer från återvunnet avfall. IVECO BUS-fordonen garanterar ett utmärkt koldioxidavtryck och ett konkret steg framåt mot en energiomställning. Miljövinsterna kommer även till uttryck genom en CO2-reducering med upp till 95 %. Andra lovande områden så som ”Power to gas” har som mål att producera syntetisk metangas från förnyelsebara energikällor som elektricitet eller solceller. Detta område gör det också möjligt att garantera lagring och distribution via nätverk.

Gasdrivna fordon representerar helt klart den enda fullt utvecklade och ekonomiskt överkomliga lösningen, utan oljebaserade produkter, och de förmår även möta dagens och framtidens utmaningar inom hållbara transporter.

Som europeisk ledare inom alternativa drivsystem sedan 20 år tillbaka bekräftar IVECO BUS åter sin ledande ställning inom alternativa energikällor och erbjuder en fullt utvecklad, gedigen och miljövänlig lösning från källa till hjul. Naturgaslösningen lämpar sig för alla typer av transporter, ger en betydande ekonomisk vinst samt gör IVECO BUS´ expertis tillgänglig för hållbara transporter!

Produktprogrammet realiseras med den helt nya Crossway Low Entry Natural Power, utrustad med senaste generationens IVECO CURSOR 9 NP. Denna hållbara buss utmärker sig genom sin verkligt smarta konstruktion, främst tack vare gasbehållarna som är inbyggda i taket. Denna exklusiva lösning – som är patenterad – optimerar bussens tyngdpunkt och ger optimal stabilitet och komfort för såväl förare som passagerare. Lösningen ger dessutom marknadens lägsta totala höjd och gör det möjligt för bussen att köra utan några särskilda restriktioner.

Med sina olika längder och versioner är Crossway den självklara ledaren inom sin kategori i Europa. Sedan lanseringen har Crossway redan levererats i nästan 30 000 exemplar, vilket är en riktig framgångssaga.

Och Busworld 2017 kommer att bjuda på många spännande nyheter och överraskningar. Och vem vet … kanske bjuder Crossway på mer än vad första anblicken avslöjar!

IVECO BUS är ett bolag i koncernen CNH Industrial N.V., en världsledare inom kapitalvarusektorn som är noterad på New York Stock Exchange och den italienska börsen i Milano.

IVECO BUS är en viktig aktör inom offentliga transporter och tillhör de ledande europeiska tillverkarna av linje- och turistbussar. Företaget konstruerar, tillverkar och marknadsför ett brett utbud av fordon som uppfyller samtliga behov hos offentliga och privata operatörer:

• skol-, intercity- och turistbussar (Crossway och Magelys)standardbussar och ledade stadsbussar, bl.a. snabbussar, med en stark ledarställning inom rena tekniker så som CNG- och hybridlösningar (Urbanway och Crealis)
  • minibussar för alla former av persontransporter (Daily)
  • olika chassin för specialpåbyggnader.

• IVECO BUS sysselsätter över 5 000 personer fördelade på två produktionsanläggningar, dels i franska Annonay, dels i tjeckiska Vysoké Mýto. Båda fabrikerna tilldelades en bronsmedalj 2013 för sina WCM-program (World Class Manufacturing), en internationell metod för styrning av tillverkningsprocesser enligt världens bästa standarder.

Det omfattande IVECO BUS- och IVECO-servicenätet garanterar assistans överallt i världen där en IVECO BUS är i arbete.