De nya IVECO Way-bilarna är utvecklade och byggda med kunden i centrum för bättre komfort, högre prestanda och lägre kostnader

Idag har IVECO presenterat nya IVECO S-Way, en bil som vidareutvecklar den populära modellen med nya avancerade funktioner, bättre komfort och den nya kraftfulla, men samtidigt effektiva, xC13-motorn, förbättrad aerodynamik och ett toppmodernt GPS-system för prediktiv körning. De nya funktionerna och tjänsterna har utvecklats för att öka produktiviteten i kundernas verksamhet och ge föraren en mer bekväm, säker och uppkopplad tillvaro i hytten. Det här är den mest kraftfulla bilen IVECOs Way-serie hittills.

• Den nya flaggskeppsmotorn xC13 Cursor i kombination med förbättrad aerodynamik, drivlina och GPS-baserad prediktiv körning minskar bränsleförbrukningen med upp till 10 %
  • Customer Uptime Centers effektivitetsförbättrande tjänster och avancerade övervakning kan minska förbrukningen med ytterligare 4 %, vilket resulterar i en betydligt lägre total ägandekostnad.
  • Helt ny interiör med ny design, nya förarcentrerade funktioner och en mer ”billiknande” ergonomi som ger en förstklassig förarupplevelse.
  • Helt digital hytt med TFT-instrumentpanel, ny infotainment och spegellösa backkameror
  • Toppmodern körassistans upp till nivå 2 som förbättrar säkerheten och körkomforten
  • IVECO S-Way introducerar innovativ teknik för säker och stressfri körning

Cursor xC13: en toppmodern motor med en bränsleekonomi av absolut högsta klass

Med IVECO S-Way kan operatörerna välja mellan flera olika drivlinor beroende på behov. I motorernas absoluta toppskikt återfinns den nya motorn xC13 Cursor, som har utvecklats av FPT Industrial, IVECOs systermärke i Iveco-koncernen som är världsledande inom avancerad drivlineteknik.

Den här nya dieselmotorn är utrustad med toppmodern drivlineteknik som Dual Flow Turbine Volute för downspeeding, högre bränsleinsprutningstryck (2 500 bar), nya lättare cylindrar, vevaxlar och kamaxlar, smarta hjälpsystem och minskad friktion.

Den mest kraftfulla konfigurationen kan generera upp till 580 hk och ett vridmoment på upp till 2 800 Nm, vilket är perfekt för krävande uppdrag som kräver maximal prestanda. 500 hk-versionen med ett vridmoment på 2 600 Nm är å sin sida perfekt för den som vill optimera fjärrtransporternas effektivitet eftersom den ökar bränsleekonomin med upp till 10 %. Dessutom kan de nya, avancerade funktionerna och professionella tjänsterna förbättra bränsleekonomin med ytterligare 4 %.

GPS-systemet för prediktiv körning känner nu även igen kurvor och rondeller och anpassar farthållarens hastighet. Eco-körläget har optimerats med hjälp av växlingsstrategi, tillgängliga vridmoment och EcoRoll och fjärrstyrs med hjälp av telematik.

Motorns vikt har minskats med 10 % och är nu ännu lägre än den utgående Cursor 11-motorns. Samtidigt har standardhållbarheten kommit upp i 1,6 miljoner kilometer, vilket är 33 % mer än föregångaren.

Den nya marknadsledande motorbromsen med hög prestanda har blivit 30 % effektivare och kan ersätta Intarder i de flesta typer av uppdrag. Även andra fördelar i fråga om kostnad, vikt och bränsleförbrukning kan uppnås.

Den nya motorn kombineras med en 17xHE Meritor-axel med snabbare reduktion för en ännu jämnare dragkraft samt ZF:s responsiva 12-växlade TRAXON Gen2-växellåda. Den nya växellådan har fått flera uppdateringar, bland annat en växelassistent som synkroniserar förändringar och motorbromsning och en backassistentsom aktiverar backen när bilen stannar.

Ökad kraft för hållbara körningar

Biogasversionen av nya IVECO S-Way har också bättre bränsleekonomi och prestanda med 500 hk och ett vridmoment på 2 200 Nm samtidigt som bränsleförbrukningen minskar med 10 %. Denna kraftfulla prestanda kombineras med naturgasens miljöfördelar, som kan hjälpa dig att minska bilens koldioxidutsläpp med upp till 90 % vid körning på biogas och ge betydande bullerdämpning jämfört med motsvarande dieselbilar. Naturgasversionen av IVECO S-Way är en lösning som hjälper dig att minska fordonsparkens miljöpåverkan utan att offra uppdragskapaciteten.

En förarcentrerad design för överlägsen komfort och säkerhet även vid långa körningar

IVECOs tydliga fokus på föraren och förarupplevelsen i hytten har resulterat i betydande uppgraderingar av IVECO S-Ways förarcentrerade hytt som syftar till att optimera komforten och förbättra förarupplevelsen ännu mer. Inredningens nya design, en ny anpassningsbar instrumentbräda med valbara material och färger och en helt digital hytt med TFT-instrumentpanel, infotainment och spegellösa backkameror skapar tillsammans en arbetsmiljö av absolut toppklass.

IVECO S-Way uppskattas för sin utmärkta sittposition och ingenjörerna har skruvat upp komforten ytterligare genom att skapa en ”billiknande” körställning med hjälp av uppdaterad ergonomi, en mindre ratt med mer vertikal position och ett betydligt större rattinställningsintervall. Den nya inredningen har kontrasterande ytor och mer förvaringsutrymme samtidigt som den logiskt placerade växelspaken höjer den totala körergonomin till en helt ny nivå. Den elektriska parkeringsbromsen med automatisk aktivering ger ännu större utrymme i hytten.

Det nya hopfällbara bordet på instrumentbrädans passagerarsida är perfekt för arbetsuppgifter i hytten som kräver en plan yta. Ett USB-uttag finns också nära till hands. Allt har sin plats tack vare de extra förvaringsutrymmena för dokument och annat i och under hytten. Två USB-uttag finns som standard på instrumentbrädan.

Sikten är en viktig faktor i tunga fordon och IVECO S-Way briljerar på det här området tack vare sina stora fönster, sin låga instrumentbräda och sina stora speglar. Det nya tillvalet spegelkameror ger föraren ännu bättre sikt. De här aerodynamiska kamerorna, som sitter ovanför dörrarna, minskar dessutom bränsleförbrukningen med upp till 1,5 % jämfört med standardspeglar tack vare det minskade luftmotståndet.

Klarar alla typer av uppdrag

IVECO S-Way och X-Way har nu en ny, förstärkt luftfjädring fram med luftbälgar med stor slaglängd och en bruttoaxelvikt på 9,0 ton. Denna nya och helt pneumatiska konfiguration är nu tillgänglig för fler chassivarianter, bland annat ON+, 6x4 och 8x4 Tridem.

6x2-bilar med stel axel kan nu också utrustas med en ny, förstärkt bakaxel på 9,0 ton, vilket lämpar sig extra bra för baklastade sopbilar och bakmonterade kranar.

För tyngre transporter finns en ny 18x enkelreduktionsaxel med nytt hus, ny bärare och nytt bromssystem som klarar en totalvikt på upp till 60 ton och ger den bästa avvägningen mellan robusthet, prestanda och effektivitet.

Anpassa utseendet på din IVECO S-Way

Kunderna kan nu göra sina IVECO S-Way-bilar ännu mer personliga och öka känslan av att tillhöra IVECO-familjen med flera nya anpassningsalternativ. Förutom den nya IVECO-logotypen, som kan fås i krom eller matt grå, finns åtta olika grillutföranden att välja bland. Operatörerna kan välja bland annat glansig finish, metallicdetaljer eller till och med karossfärg, vilket innebär att de kan anpassa sina IVECO S-Way-bilar efter företagets profil eller välja en stil som får bilen att sticka ut från mängden.

Ny teknik ger ett användarvänligt fordonsgränssnitt för bekväm och stressfri körning

Innovativ teknik har stor betydelse i IVECO S-Ways nya hytt. En digital 10- eller 12-tums instrumentdisplay med avancerad grafik visar fordonsinformation för föraren. Skärmen kan konfigureras efter varje förares preferenser. Bilen har ett avancerat ADAS-gränssnitt (Advanced Driver-Assistance System) och fullständig infotainmentintegration och informationen presenteras tydligt, vilket minskar förarens kognitiva belastning.

En helt ny, och helt omkonfigurerbar, 10-tums infotainmentskärm ser till att föraren har media och andra viktiga reglage nära till hands. Den responsiva skärmen kan användas för allt från klimatreglering till en helintegrerad Alexa-upplevelse. Trådlös Apple CarPlay och Android Auto ger tillgång till alla appar på förarens smartphone. Det nya systemet gör det också möjligt att ansluta två telefoner via Bluetooth samtidigt.

IVECO Way-serien får nu avancerade körassistanssystem på nivå 2 – ett stort steg framåt i fråga om både säkerhet och körkomfort.

Den mest avancerade förarassistansen kan hjälpa föraren med både längsgående placering och riktningskontroll på långa körningar. Highway Assist hjälper föraren att hålla bilen mitt i körfältet genom att detektera och korrigera körriktningsavvikelser med hjälp av kameror, Active Steering och Capacitative Hands-off Detection. Den adaptiva farthållaren med Stop&Go ser till att bilen håller en jämn hastighet och ett säkert avstånd till fordonet framför. Den stannar och startar också om bilen i trafikstockning.

Utöva detta lanseras ett heltäckande säkerhetspaket för hela Way-serien som inbegriper bland annat informationssystem för döda vinkeln och oskyddade trafikanter som skyddar fotgängare och cyklister nära bilen, trötthetsvarnare, intelligent fartassistans och alkolås.

Nya digitala funktioner och tjänster skapade för föraren och vagnparksadministratören

Den professionella säkerhetsrapporten har uppgraderats och inkluderar nu det nya ADAS-systemet för att ge mer avancerade automatiska rapporter som ökar förarens säkerhet på vägen. Röstassistenten IVECO Driver Palär nu helt integrerad i infotainmentsystemet vilket gör upplevelsen sömlös och gör det möjligt för föraren att styra olika funktioner med sin egen röst. Easy Way-appen har uppgraderats med tidsbesparande och produktivitetshöjande funktioner som den digitala checklistan, fjärrkontroller och en interaktiv bruksanvisning.

IVECO S-Ways konnektivitet har också gett vagnparksadministratörerna tillgång till nya funktioner. Kundportalen IVECO ON har utvecklats till deras konnektivitetscenter, där de kan övervaka och hantera sina bilar och effektivisera företagets administration. Med hjälp av nya fjärrkommandon som de kommer åt via IVECO ON-portalen kan de fjärrstyra vissa fordonsinställningar och se till att IVECO S-Way alltid körs på ett effektivt och säkert sätt. Tjänsten för avancerad prediktiv diagnostik använder nya algoritmer för att övervaka bilens tillstånd och den återstående livslängden för vissa avancerade komponenter, bland annat efterbehandlingssystemet.

IVECO Services: en komplett mobilitetslösning skräddarsydd för kunden

Nya IVECO S-Way levereras med en heltäckande uppsättning tjänster som har utvecklats för att förbättra kundens produktivitet och lönsamhet genom att maximera fordonens tillgänglighet och effektivitet, förarens säkerhet samt miljöskydd. Målet är att ge kunderna en komplett mobilitetslösning som perfekt uppfyller deras krav och behov.

Uptime-tjänsterna är utformade för att minimera fordonets stillestånd genom att undvika oplanerade driftstopp tack vare realtidsövervakning, fjärrdiagnostik och underhållsscheman. Produktivitets- och effektivitetstjänsternahjälper kunderna att minska bränsleförbrukningen, optimera rutterna och förbättra körstilen. Förarvårds- och säkerhetstjänsterna är utformade för att främja en säkrare körstil, övervaka förarnas agerande och öka deras säkerhet. Delar och tillbehör består av ett omfattande sortiment för anpassning av bilen.

IVECO:s modulbaserade tjänsteutbud gör det lättare för kunderna att skräddarsy tjänsterna efter sina specifika krav. IVECO har också färdiga tjänstpaket baserade på vår erfarenhet: eStart Pack är utformat för att förenkla livet i bilen med kundportalen IVECO ON som övervakar fordonet och optimerar vagnparkens effektivitet, Uptime – övervakning och hantering maximerar den anslutna IVECO S-Way-bilens drifttid och den nya Easy Daily-appen gör förarens liv enklare.

Kunden kan skräddarsy tjänstelösningen med ett urval av premiumpaket. PRODUCTIVITY Basic innehåller IVECO ON Plus, som lägger till uppdateringar av Eco Lock-fjärrstyrning och fordonets geolokalisering, samt professionella bränslerapporter för identifiering av potentiella effektivitetsförbättringar.

PRODUCTIVITY Advanced innehåller alla funktioner som ingår i PRODUCTIVITY Basic plus ECODRIVING, som hjälper kunderna att nå sina hållbarhetsmål med hjälp av analyser och specialutbildning. DRIVER ASSISTANT-paketet förlänger TomTom Live-tjänsterna och Driver Pal till tre eller fyra år. Med Safety Pack får du en professionell säkerhetsrapport för att utvärdera och förbättra körstilen, utöver IVECO ON Plus. Tillägget UPTIME Plus inkluderar IVECO service och reparation som gör att du kan känna lugnet och hålla underhållskostnaderna på en låg och förutsägbar nivå utan oväntade överraskningar. Det här paketet inbegriper också IVECO TOP CARE som garanterar att både bil och förare får bästa möjliga service i form av snabba reparationer, hotell, måltider, transfer, parkering och läkarvård vid icke-livshotande besvär.

IVECO

IVECO är ett varumärke som tillhör Iveco Group N.V. (EXM: IVG) som konstruerar, tillverkar och marknadsför ett brett utbud av lätta, medelstora och tunga nyttofordon, terränglastbilar och fordon för alla typer av påbyggnader.

Företaget utvecklar och utökar ständigt sin produktportfölj för att förse alla kunder med exakt det fordon de behöver. Det heltäckande sortimentet är utformat runt förarens behov och levererar en fantastisk upplevelse med fokus på säkerhet och komfort. IVECO:s kompletta transportlösning omfattar ett brett utbud av avancerade digitala och uppkopplade tjänster som utvecklats för att hjälpa ägare att hantera sin fordonsflotta på ett effektivt sätt.

IVECO fullföljer sin målsättning för minskade koldioxidutsläpp genom en strategi för flera energislag som omfattar vidareutveckling av helelektrisk teknik samt biogas- och bränslecellsteknik.

IVECO har 6 tillverkningsanläggningar och 7 forsknings- och utvecklingscenter. 3 500 försäljnings- och serviceställen i över 160 länder garanterar teknisk support överallt där ett IVECO-fordon är i drift.

IVECO går i täten för förändringen inom transportbranschen, driven av ambitionen att vara den mest pålitliga och kompletta partnern för sina kunder.