Här rullar IVECO Crossway nummer 60 000 ut från IVECO Bus Vysoke Myto-fabriken i Tjeckien.

IVECO Bus CROSSWAY slår nytt rekord med 60 000 tillverkade enheter

CROSSWAY-serien har slagit ett nytt produktionsrekord – 60 000 enheter har nu lämnat monteringsbandet. Denna viktiga milstolpe vittnar om framgången för det internationellt erkända sortimentet, som är ledande inom sitt segment och har tilldelats många utmärkelser genom åren.

Sedan lanseringen 2006 har IVECO BUS CROSSWAY legat i utvecklingens framkant, vilket dagens europeiska ledarskap och framgångarna på andra kontinenter bekräftar.

Med de många varianterna (på 10,8, 12, 13 och 14,5 meter) och det breda utbudet av energikällor (diesel/HVO, biogas, hybrid, el) är CROSSWAY-serien en perfekt match för alla kundbehov, oavsett uppdrag. CROSSWAY-serien är utformad för att kombinera lönsamhet, mångsidighet och prestanda och är det ultimata valet för persontransportföretag.

CROSSWAY-serien har också tilldelats prestigefyllda utmärkelser, bland annat på International Bus & Coach Award 2017, och har hittills utnämnts till årets hållbara buss (Sustainable Bus of the Year) i kategorin Intercity fyra gånger: ”SBY 2018” för den gasdrivna lågentréversionen, ”SBY 2020” för naturgasversionen, ”SBY 2023” för den hybrida och biogaskompatibla lågentréversionen och, nyligen, ”SBY 2024” för den helelektriska lågentrébussen CROSSWAY LE ELEC.

CROSSWAY-serien tillverkas i Vysoke Myto-fabriken (Tjeckien) som har mångårig expertis inom produktion av intercityfordon. Anläggningen är en av de största i Tjeckien och Östeuropa, samt Europas största produktionsanläggning för bussar.

- Det nya rekordet på 60 000 tillverkade enheter befäster CROSSWAY-seriens ledande position inom Intercity-segmentet. Med det omfattande urvalet av konfigurationer och flera tillgängliga alternativa energikällor är CROSSWAY-serien unikt kapabel att uppfylla de specifika kraven för en mängd olika transporttyper. Detta förklarar seriens fortsatta framgång som den mest sålda intercitybussen i Europa och den attraktionskraft den har på marknader på andra kontinenter, säger Håkan Jönsson, Business Director IVECO North Europe.

IVECO

IVECO är ett varumärke som tillhör Iveco Group N.V. (EXM: IVG) som konstruerar, tillverkar och marknadsför ett brett utbud av lätta, medelstora och tunga nyttofordon, terränglastbilar och fordon för alla typer av påbyggnader.

Företaget utvecklar och utökar ständigt sin produktportfölj för att förse alla kunder med exakt det fordon de behöver. Det heltäckande sortimentet är utformat runt förarens behov och levererar en fantastisk upplevelse med fokus på säkerhet och komfort. IVECO:s kompletta transportlösning omfattar ett brett utbud av avancerade digitala och uppkopplade tjänster som utvecklats för att hjälpa ägare att hantera sin fordonsflotta på ett effektivt sätt.

IVECO fullföljer sin målsättning för minskade koldioxidutsläpp genom en strategi för flera energislag som omfattar vidareutveckling av helelektrisk teknik samt biogas- och bränslecellsteknik.

IVECO har 6 tillverkningsanläggningar och 7 forsknings- och utvecklingscenter. 3 500 försäljnings- och serviceställen i över 160 länder garanterar teknisk support överallt där ett IVECO-fordon är i drift.

IVECO går i täten för förändringen inom transportbranschen, driven av ambitionen att vara den mest pålitliga och kompletta partnern för sina kunder.