Crealis.

IVECO BUS satsar på elektromobilitet och lanserar en helt ny generation trådbussar i samarbete med SKODA Electric

Tonvikten i IVECO BUS´ framtidsvision ligger på övergången till hållbar energi och på reduceringen av utsläppen av växthusgaser. Med en gedigen erfarenhet i ryggen inom hållbara transporter lanserar IVECO BUS en ny generation trådbussar och gör sitt breda utbud av alternativa drivsystem komplett.

IVECO BUS har lång erfarenhet när det gäller trådbussar och har redan sålt över 800 trådbussar i Europa, däribland den senaste leveransen på 49 Crealis-modeller till Bologna i Italien.

På presskonferensen under Busworld Europe i Kortrijk tillkännagav IVECO BUS officiellt lanseringen av sin nya generation trådbussar, utrustade med den senaste innovationen i form av ”In-Motion Charge” i kombination med batterier.

Trådbussversionen kommer att ingå i både Urbanway-programmet och Crealis´ stombussprogram, båda på 12 och 18 m.

IVECO BUS tar härmed ännu ett steg inom området för elektromobilitet. Denna utveckling har kommit till stånd i samarbete med SKODA Electric, Europas ledande företag inom trådbussteknik. För SKODA Electric är detta ett naturligt val: å ena sidan finns det ett historiskt samarbete mellan de båda märkena sedan nästan 20 år tillbaka, å den andra har SKODA en ledande ställning med 15 000 fordon på de europeiska vägarna som är utrustade med trådbusstekniken.

IVECO BUS bekräftar sitt djupa engagemang i energiövergången och med den beprövade trådbusstekniken stärker man ytterligare sitt kompletta sortiment inom alternativa energikällor (som även omfattar naturgas och biometan genom Natural Power-utbudet liksom elhybridfordon).

IVECO BUS är ett bolag i koncernen CNH Industrial N.V., en världsledare inom kapitalvarusektorn som är noterad på New York Stock Exchange och den italienska börsen i Milano.

IVECO BUS är en viktig aktör inom offentliga transporter och tillhör de ledande europeiska tillverkarna av linje- och turistbussar. Företaget konstruerar, tillverkar och marknadsför ett brett utbud av fordon som uppfyller samtliga behov hos offentliga och privata operatörer:

• skol-, intercity- och turistbussar (Crossway och Magelys)standardbussar och ledade stadsbussar, bl.a. snabbussar, med en stark ledarställning inom rena tekniker så som CNG- och hybridlösningar (Urbanway och Crealis)
  • minibussar för alla former av persontransporter (Daily)
  • olika chassin för specialpåbyggnader.
  • IVECO BUS sysselsätter över 5 000 personer fördelade på två produktionsanläggningar, dels i franska Annonay, dels i tjeckiska Vysoké Mýto. Båda fabrikerna tilldelades en bronsmedalj 2013 för sina WCM-program (World Class Manufacturing), en internationell metod för styrning av tillverkningsprocesser enligt världens bästa standarder.

Det omfattande IVECO BUS- och IVECO-servicenätet garanterar assistans överallt i världen där en IVECO BUS är i arbete.

• minibussar för alla former av persontransporter (Daily)
  • olika chassin för specialpåbyggnader.