Daily Natural Power - Sustainable Truck of the Year 2018.

IVECO Daily ”Sustainable Truck of the Year” för andra året i rad

Bara några dagar efter den officiella lanseringen tog IVECOs Daily Natural Power hem titeln ”Sustainable Truck of the Year 2018” i skåpbilskategorin.

Utmärkelsen, instiftad av tidskriften ”Vado e Torno” i samarbete med LifeGate, delades ut på mässan Ecomondo 2017 som inriktar sig på hållbar utveckling.

Daily Natural Power ingår i den helt nya familjen Daily Blue Power, som erbjuder tre olika tekniker:

• Daily Natural Power: det första CNG-drivna lätta nyttofordon med en 8-stegad automatisk växellåda som erbjuder en perfekt kombination av låga utsläpp och optimala köregenskaper i stadsområden – och vid körning på biometan kan CO2-utsläppen reduceras med 95 %, alltså nära noll.
  • Daily Euro 6 RDE 2020 Ready: det första lätta nyttofordon som är redo för RDE-bestämmelserna 2020 (Real Driving Emissions), verifierade av den nederländska organisationen för tillämpad vetenskaplig forskning, TNO. En unik produkt på marknaden.
  • Daily Electric: det utsläppsfria fordonet som möjliggör stadskörning även där de strängaste trafikrestriktionerna råder.

Daily Natural Power har tilldelats den prestigefyllda utmärkelsen ”Sustainable Truck of the Year 2018” i skåpbilskategorin. Priset har instiftats av det italienska magasinet ”Vado e Torno” i samarbete med universitetet i Milano i syfte att uppmärksamma de nya teknikerna inom sektorn för nyttofordon 2017.

Daily Natural Power ingår i den nya produktfamiljen Daily Blue Power som lanserades officiellt av IVECO den 4 oktober i Suzzara vid invigningen av New Daily Center, en helt ny fabriksbutik och port till Dailyns hem.

Målet med den nya Daily Blue Power-familjen, tillverkad i Suzzara, är att vara en hållbar affärspartner för urbana transportoperatörer och introducera ett nytt transportkoncept utan begränsningar som gör att de slipper städernas allt hårdare trafik- och tillträdesrestriktioner.

Vinnaren av titeln ”Sustainable Truck of the Year” – Daily Natural Power – kombinerar hållbarheten hos IVECOs teknik för naturgasmotorer med den absoluta körglädjen hos klassens exklusiva 8-stegade Hi-Matic-växellåda. Resultatet är en perfekt lösning för olika typer av urbana transporter. Fordonet levererar den robusthet, prestanda och legendariska driftsäkerhet som Daily är känd för tillsammans med större komfort och en avsevärd sänkning av bränsleförbrukning, förorenande utsläpp och CO2 liksom klassens bästa köregenskaper.

Utmärkelsen överlämnades av Mauro Delle Fratte, Brand Manager Italian Exhibition Group, till Mihai Daderlat, IVECO Business Director för den italienska marknaden, under den 21:a upplagan av Ecomondo 2017, som är Europas ledande mässa inom grön och cirkulär ekonomi. Den arrangerades i år mellan den 7 och 10 november i Rimini.

Maurizio Cervetto, General Manager för ”Vado e Torno” kommenterade priset till Daily Natural Power på följande sätt: ”Med Daily Natural Power har IVECO tagit ännu ett avgörande steg mot hållbarhet. Motorn – som levererar samma vridmoment som motsvarande dieselversion – kombineras med en fantastisk växellåda som garanterar smidigast möjliga körning, förbättrar komforten och förstärker fördelarna hos den gasdrivna Dailyn. Denna modell ger ifrån sig upp till 4 dB mindre buller än dieselversionen, med mindre förorenande utsläpp och praktiskt taget inga partiklar. Och inte nog med det, områden med trafikbegränsningar och körning nattetid i stadskärnor utgör inte längre något problem. Modellprogrammet är komplett.”

IVECO är ett bolag i koncernen CNH Industrial N.V., en global ledare inom kapitalvarusektorn som är noterad på New York Stock Exchange (NYSE: CNHI) och på den italienska börsens Mercato Telematico Azionario (MI: CNHI). IVECO utvecklar, tillverkar och marknadsför ett brett spektrum av lätta, medeltunga och tunga nyttofordon och entreprenadfordon.

Det stora produktutbudet omfattar Daily, med en totalvikt på 3 till 7,2 ton, Eurocargo på 6 till 19 ton, Trakker (speciellt för terränguppgifter) samt Stralis på över 16 ton. Dessutom tillverkar koncernen, under namnet IVECO Astra, entreprenadfordon, styva och ledade dumprar samt specialfordon.

IVECO har över 21 000 anställda runtom i världen som tillverkar fordon med hjälp av de senaste teknologierna i sju länder i Europa, Asien, Afrika, Oceanien och Latinamerika. 4 200 försäljningskontor och serviceverkstäder i över 160 länder garanterar teknisk support överallt där ett IVECO-fordon är i arbete.