Nya Stralis XP All Blacks är ett av de två fordon som Iveco donerat till UNICEF.

Iveco donerar Nya Stralis XP och Magelys All Blacks till UNICEF

Från den 6 till 27 november kommer Iveco att vara All Blacks europeiska supporter och förse laget med Iveco-fordon – två Magelys och fyra Daily Minibus Hi-Matic – vilka kommer att användas för att transportera All Blacks-spelarna och deras ledare under hela höstens Europaturné.

Som en del av samarbetet under 2016 har Iveco och All Blacks gått samman om en viktig sak i solidaritetens tecken: de kommer att arrangera en auktion på två unika fordon med lagets autografer – en Ny Stralis XP All Blacks ”Emotional Truck” samt den Magelys som används av laget under deras Europaturné nu i höst – på CharityStars webbplats www.charitystars.com, den första plattform för insamling av medel till välgörande ändamål som låter intäkterna från nätauktioner gå till solidaritetskampanjer.

Auktionen startar tisdagen den 25 oktober och avslutas måndagen den 21 november. Överskottet från auktionen kommer att doneras till UNICEF, FN:s barnfond, som tillvaratar och arbetar för barns rättigheter över hela världen och som bidrar till att förbättra deras livsvillkor.

Pierre Lahutte, Iveco Brand President, säger: ”Iveco och All Blacks gör åter gemensam sak under Europaturnén och den här gången också som en solidaritetshandling till stöd för Unicef. Vi är mycket stolta över våra egna mästare, nya Stralis TCO2-mästare och Magelys, Coach of the Year 2016, som kommer att bära Ivecos och All Blacks lagfärger till stöd för detta ädla syfte.”

All Blacks ”Emotional Truck” är en version av Nya Stralis XP tillägnad All Blacks-laget som en särskild hyllning till Ivecos viktiga partnerskap med de trefaldiga världsmästarna i rugby.Fordonens karakteristiska utseende har designats och producerats av CNH Industrials designteam, som har lagt särskild vikt vid att anpassa fordonens färger och grafik till det nyzeeländska laget.”Emotional Truck”-versionen firar de framsteg som gjorts med Nya Stralis XP, marknadens mest tillförlitliga och bränsleekonomiska lastbil, konstruerad för att maximera driftsäkerheten och reducera CO2 liksom de totala ägandekostnaderna (TCO). Den helt nyutvecklade drivlinan, klassens bästa nya växellåda, den nykonstruerade motorn, den grundligt testade HI-SCR-tekniken, senaste generationens GPS med prediktiva funktioner samt alla övriga nya funktioner lyckas åstadkomma bränslebesparingar på upp till 11,2 %, vilket bekräftas av de senaste testresultaten från TÜV.Lastbilens exceptionella prestanda när det gäller TCO och CO2 gör Nya Stralis XP till en verklig TCO2-mästare.

Som ett bevis på betydelsen av detta samarbete med All Blacks kommer Iveco även att tillverka en särskild Limited Edition av Nya Stralis XP TCO2-mästare målad i lagets färger, med inspiration från Nya Stralis XP All Blacks ”Emotional Truck”.

Iveco är ett märke tillhörande CNH Industrial N.V., som är världsledande inom kapitalvarusektorn och noterat på New York Stock Exchange (NYSE: CNHI) och på den italienska börsens Mercato Telematico Azionario (MI: CNHI). Iveco utvecklar, tillverkar och marknadsför ett brett spektrum av lätta, medeltunga och tunga yrkesfordon, entreprenadfordon samt fordon för terränguppgifter.

Märkets breda produktutbud omfattar Daily, ett fordon som täcker in fordon i viktsegmentet 3–7 ton, Eurocargo på 6–16 ton, Trakker (avsedd för terränguppgifter) samt Stralis, båda över 16 ton. Dessutom tillverkar märket Iveco Astra terränglastbilar, stela och midjestyrda dumprar samt specialfordon.

Iveco har nästan 21 000 anställda över hela världen, fördelade på produktionsföretag i 7 länder i Europa, Asien, Afrika, Oceanien och Latinamerika, där fordon tillverkas med hjälp av de senaste avancerade teknologierna. 4 200 försäljningskontor och serviceverkstäder i över 160 länder garanterar teknisk support överallt där ett Iveco-fordon är i arbete.