Iveco Group och Hedin Mobility  Group tecknar avtal om överlåtelse av distributions- och detaljhandelsverksamhet i Norden

Iveco Group och Hedin Mobility Group tecknar avtal om överlåtelse av distributions- och detaljhandelsverksamhet i Norden.

Avsiktsförklaring som undertecknades i mars 2023 angående undertecknandet av ett aktieöverlåtelseavtal som låter Hedin Mobility Group förvärva Iveco-koncernens distributions- och detaljhandelsverksamhet i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Transaktionen, som är villkorad av myndighetsgodkännande, förväntas slutföras under första halvåret 2024.

Partnerskapet stärker Hedin Mobility Groups position som en ledande europeisk mobilitetsleverantör och utökar IVECO:s nordiska distributionsnätverk. Det handlar om överlåtelse av marknadsförings- och distributionsverksamhet för IVECO:s lätta kommersiella fordon, medeltunga och tunga lastbilar samt minibussar som säljs via återförsäljarnätet i de fyra nordiska länderna, inklusive reservdelar. Avtalet omfattar även förvärv av detaljhandelsverksamheten hos de IVECO-ägda återförsäljarna i Sverige (Göteborg, Helsingborg och Malmö), Norge (Bærum), Finland (Esbo) och Danmark (Odense).

Iveco-koncernens produktsortiment för kommersiella fordon säljs och servas för närvarande i Norden genom 35 återförsäljare och mer än 100 verkstäder.

Gerrit Marx, vd för Iveco Group, kommenterar:

- Att slutföra detta viktiga partnerskap med Hedin Mobility Group omedelbart efter lanseringen av vårt nya kompletta sortiment är ett tecken på vårt engagemang för tillväxt och hållbarhet. Samarbetet kommer att stärka vår närvaro på den nordiska marknaden och dra nytta av Hedins etablerade nätverk för att leverera våra innovativa, effektiva och miljövänliga fordon till fler kunder.

Anders Hedin, grundare och vd för Hedin Mobility Group, säger:

- Detta strategiska partnerskap med Iveco-koncernen stärker avsevärt vårt värdeerbjudande och vår position som en ledande europeisk mobilitetsleverantör, vilket utökar vår verksamhet inom både distribution och detaljhandel. Vi delar en beslutsamhet att driva förändring och leverera produkter och tjänster som gynnar både slutanvändare och samhället i stort. Med utgångspunkt i IVECO:s förnyade erbjudande ser vi fram emot att inleda vårt samarbete, stärka varumärkets närvaro på den nordiska marknaden och skapa värde för befintliga och nya kunder.

IVECO

IVECO är ett varumärke som tillhör Iveco Group N.V. (EXM: IVG) som konstruerar, tillverkar och marknadsför ett brett utbud av lätta, medelstora och tunga nyttofordon, terränglastbilar och fordon för alla typer av påbyggnader.

Företaget utvecklar och utökar ständigt sin produktportfölj för att förse alla kunder med exakt det fordon de behöver. Det heltäckande sortimentet är utformat runt förarens behov och levererar en fantastisk upplevelse med fokus på säkerhet och komfort. IVECO:s kompletta transportlösning omfattar ett brett utbud av avancerade digitala och uppkopplade tjänster som utvecklats för att hjälpa ägare att hantera sin fordonsflotta på ett effektivt sätt.

IVECO fullföljer sin målsättning för minskade koldioxidutsläpp genom en strategi för flera energislag som omfattar vidareutveckling av helelektrisk teknik samt biogas- och bränslecellsteknik.

IVECO har 6 tillverkningsanläggningar och 7 forsknings- och utvecklingscenter. 3 500 försäljnings- och serviceställen i över 160 länder garanterar teknisk support överallt där ett IVECO-fordon är i drift.

IVECO går i täten för förändringen inom transportbranschen, driven av ambitionen att vara den mest pålitliga och kompletta partnern för sina kunder.