IVECO - Jacky Perrenot.

IVECO har sålt 250 gaslastbilar

I samband med IVECOs presskonferens på Solutrans meddelade Transports Jacky Perrenot, ett av Europas största transportföretag, officiellt att man lagt en order på 250 Stralis NP, av vilka nästan 200 är utrustade med den nya IVECO Cursor 13 NP-motorn på 460 hk.

IVECO och Transports Jacky Perrenot bekräftar härmed återigen sitt mångåriga samarbete – som en upprepning av förra årets order i Madrid som också löd på 250 Stralis NP 400 hk – och stärker sitt ledarskap inom hållbara transporter.

Den nya ordern – som lades dagen efter den första offentliga presentationen av Stralis NP 460 hk – markerar en ny milstolpe i energiomställningen inom väggodstransportsektorn i Europa. De 250 nya lastbilarna ska komplettera de 250 Stralis NP 400 hk som beställdes förra året i Madrid och kommer att tas i drift av Transports Jacky Perrenot över hela Frankrike. Vid utgången av 2018 kommer nästan 550 Stralis NP att vara i drift, vilket är ett nytt rekord med ett nytt mål, nämligen att nå upp på 1 000 gasfordon före 2020.

Perrenot-koncernens köp av denna tredje generations naturgasbilar bekräftar ännu en gång det förtroende som sedan många år råder mellan de båda företagen. Det historiska samarbetet stärks ytterligare genom ordern på de nya Stralis NP 460 hk och bekräftar deras gemensamma engagemang i hållbara transporter.

Om denna order sade Philippe Givone, verkställande direktör för Perrenot-koncernens transportbolag: ”Denna nya order markerar en viktig milstolpe i koncernens historia. Vi valde för många år sedan att gå över till gas, och i dag stärker vi vår position som Europas ledare på rena transporter genom IVECOs expertis inom alternativa energikällor. Tack vare det allt finmaskigare nätet av gasstationer och den nya Stralis NP 460, som har lika bra prestanda som en diesellastbil eller bättre, kan vi erbjuda våra kunder en ´grön´ transportlösning och ett dagligt engagemang för att minska vårt kolavtryck. Vi är stolta över att vara bland de första som använder denna nya teknik i större skala. Vår ambition är att nå målet med över 1 000 CNG-fordon i vår vagnpark före utgången av 2020.

Pierre Lahutte, IVECO Brand President, säger: ”Gas är den mest utvecklade, mångsidiga och ekonomiskt fördelaktiga lösningen som kan ersätta diesel i städerna och på landsvägarna. Förutom att vara morgondagens bränsle är det också det bränsle som gäller i dag. Det är därför vi eftersträvar att erbjuda allt effektivare fordon som tar hänsyn till miljön. Genom att välja vår nya Stralis NP 460 visar Transport Jacky Perrenot på den potential som ligger i naturgas och biometan som direkta alternativ för godstransporter. Transports Jacky Perrenot har varit en pionjär inom detta område och har haft tillit till oss i många år. Det är mer än bara en order, det är ett erkännande av IVECOs ledarskap och expertkunskap på detta område. Vi är glada och stolta över att se hur Stralis NP 460 blir en del av Jacky Perrenot transportpark och därmed kan delta i företagets hållbara utveckling.”

Efterfrågan på LNG ökar snabbt i Europa efter det att Tysklands federala ministerium för transport och digital infrastruktur (BMVI) utsåg LNG till den mest användbara lösningen för långdistanstransport av gods på kort sikt och för de närmaste 10–15 åren. Genom att köra på naturgas med fossilt ursprung blir CO2-utsläppen från Stralis NP upp till 10 % lägre än motsvarande dieselvariant, beroende på uppdrag och gasens sammansättning – och upp till 95 % lägre vid användning av biometan.

Tack vare IVECOs naturgasteknik blir partikelutsläppen extremt låg och NOx-utsläppen blir 60 % lägre än Euro VI-gränserna vid fjärrtrafik. Lastbilen är även mycket tystgående genom att bullernivån reducerats med omkring 50 %, vilket är en stor fördel vid distribution i stadsområden.

IVECO var världens första tillverkare av transportmedel som såg naturgasens potential redan 1991 – en framsynthet som lett till utvecklandet av en lång rad naturgasdrivna lastbilar, transportbilar och bussar. Just nu är över 23 000 gasdrivna IVECO-fordon i drift.

IVECO är ett bolag i koncernen CNH Industrial N.V., en global ledare inom kapitalvarusektorn som är noterad på New York Stock Exchange (NYSE: CNHI) och på den italienska börsens Mercato Telematico Azionario (MI: CNHI). IVECO utvecklar, tillverkar och marknadsför ett brett spektrum av lätta, medeltunga och tunga nyttofordon och entreprenadfordon.

Det stora produktutbudet omfattar Daily, med en totalvikt på 3 till 7,2 ton, Eurocargo på 6 till 19 ton, Trakker (speciellt för terränguppgifter) samt Stralis på över 16 ton. Dessutom tillverkar koncernen, under namnet IVECO Astra, entreprenadfordon, styva och ledade dumprar samt specialfordon.

IVECO har över 21 000 anställda runtom i världen som tillverkar fordon med hjälp av de senaste teknologierna i sju länder i Europa, Asien, Afrika, Oceanien och Latinamerika. 4 200 försäljningskontor och serviceverkstäder i över 160 länder garanterar teknisk support överallt där ett IVECO-fordon är i arbete.