En specialutgåva av IVECO S-WAY, IVECO TurboStar, har just anlänt till Norden och visas under de kommande månaderna på olika mässor och lokala evenemang hos vissa av de nordiska IVECO-återförsäljarna.

IVECO-legenden ”TurboStar” kommer till Norden

En specialutgåva av IVECO S-WAY, IVECO TurboStar, har just anlänt till Norden och visas under de kommande månaderna på olika mässor och lokala evenemang hos utvalda IVECO-återförsäljarna.

När den kom ut på vägarna blev den ursprungliga TurboStar snabbt en av de mest ikoniska, legendariska och innovativa lastbilarna som någonsin funnits.

- Specialutgåvan av IVECO S-WAY, som nu kommer till Norden, hyllar ikonen från det förflutna på bästa sätt, säger IVECOs testförare Jørgen Andreassen, som själv körde flera turer i den ursprungliga TurboStar på 80-talet.

IVECOs erfarne testförare Jørgen Andreassen har provkört den tidigare versionen av TurboStar många gånger. Här ses Jørgen
framför en IVECO Turbostar 190.38-standard.

Med sitt kraftfulla motorprogram, som då inkluderade en 420 hk V8-motor, valde över 50 000 kunder TurboStar på 1980-talet. Den hade enastående prestanda och älskades av många lastbilschaufförer runt om i Europa. Turbostar var också bland de första lastbilarna som tävlade i Le Mans 24-timmarslopp.

Den omdesignade versionen av Turbostar, som nu tar sig till de skandinaviska vägarna, har mycket kvar från den ursprungliga Turbostar. Men den har en kraftfullare CURSOR 13, serie 6-motor med 530 hk, och den drar nytta av de många avancerade anslutningsmöjligheterna hos IVECO S-WAY, inklusive infotainmentsystem med satellitnavigering och IVECO Driver Pal, 4G-kopplingsbox och IVECO Hi-Cruise. Dåtid möter nutid – Den nya TurboStar hyllar det italienska arvet, samtidigt som den också har fått med sig IVECOs utveckling under de senaste 40 åren.

Dåtid möter nutid. Den nya TurboStar hyllar det italienska arvet, samtidigt som
den har integrerat IVECOs utveckling under de senaste 40 åren.

"Nytolkad och moderniserad stil

Åttiotalsikonens formgivning har nytolkats och moderniserats med hjälp av TurboStars klassiska två färger – rött och metalliskt grått. Och längs hytten skapar IVECOs klassiska färger – gult, rött och blått – en stämningsfull effekt som passar formen på IVECO S-WAY.

En del av den utrustning som fanns på fordon från den ursprungliga TurboStar-eran har fått ett nytt liv för att hylla Turbo-serien. Detta inkluderar förkromade stänger bak i hytten och under underredet på sidan, samt förkromade fälgar och dörrhandtag. Bakrutans galler, som utformades för att ge mer ljus inuti TurboStar, har återskapats på hyttens sidovägg.

Specialutgåvan av IVECO S-WAY har förbättringar som metalliska effekter på frontgallret och backspeglarna, samt en frontbåge på kofångarna och en på taket med extra ljus.

Vintagekänslan i den ursprungliga TurboStar dyker också upp i interiören, uppdaterad med en modern tolkning. Sätena är klädda i sammet, samma material som i den ursprungliga TurboStar, och den stilrena röda sammetsfärgen och de ljusgrå sömmarna matchar utsidan perfekt.

Originalloggan hittas även på den omdesignade versionen, där den har broderats på säten, ryggstöd och madrass, samt i handskfacket i satinkrom.

TurboStar: Legenden som präglade IVECOs historia

1982 körde prototyper av TurboStar sina första varv på IVECO-banan i Markbronn (Ulm, Tyskland), i Finland (Ivalo) och på banan i Nardò (Lecce, Italien). Den lanserades som en efterföljare till Iveco Turbo-serien i 1984 i Strasbourg och var det idealiska fordonet för långväga transporter med ett helt omdesignat chassi.

Hytten var inriktad på komfort och innehöll lösningar som härrör från en specialutgåva från början av åttiotalet, ”190.38 Special”. Det grå plastgallret som täckte bakhyttens sidorutor och de två aerodynamiska sidodeflektorerna var också utmärkande för TurboStar. Efter den officiella lanseringen lades de ikoniska och dekorativa trebandsränderna till designen.

- Jag minns bland annat att hytten och komforten var mycket mindre i den. Och det är helt klart en förbättring att utrymmet har blivit större och sängen bättre, säger Jørgen Andreassen och visar stolt upp bilden från hytten från den tiden han körde på vägarna.

Hytten har blivit större och bekvämare sedan IVECOs testförare Jørgen Andreassen testade fordonet med de ”riktiga” förarna.

Den första TurboStar-serien inkluderade en ”sexcylindrig” modell (”190.33”, senare ersatt av en ”36”) och en ”V8” (”190.42”). I slutet av åttiotalet blev duon en trio med tillägget av ”190.48”, den kraftfullaste ”T-range”-standardmodellerna. 1992 introducerades ”190.48 Special HP” på marknaden, med tekniskt innehåll och höga specifikationer, som inkluderade särskilda dekorativa funktioner och läderklädsel.

- Den omdesignade Turbostar har precis ställts ut på den finska mässan Kuljetus. Intresset var enormt, säger Jørgen Andreasen och fortsätter:

- Så jag tror att det finns ett stort intresse för att se den fina omdesignade Turbostar på de andra marknaderna under sommaren. Jag har så många goda minnen i den lastbilen och ser fram emot att dela erfarenheter och minnen med andra som också körde den på 80-talet.

Den nordiska versionen av IVECO S-WAY TurboStar Special Edition:

• 530 hk Cursor 13-motor, 6-cylindrig (finns med 490, 530 och 570 hk)
  • Nytt chassi som har omdesignats och byggts för robusthet och mångsidighet
  • 12-växlad HI-TRONIX automatlåda, övre spoilers och sidospoilers
  • LED-strålkastare
  • Utvärdering av körstil och Driver Attention Support
  • Integrerad däcktrycksövervakning (TPMS)
  • Automatiskt reglerad luftkonditionering och parkeringskylare

Jørgen Andreassen har många fina minnen från de europeiska vägarna, särskilt från IVECO TurboStar 190.38 med 380 hk.

Fakta:

• Iveco Turbostar 190-38-3800-4x2
  • 12,9 liter 6-cylindrig rad 6 motor- 380 hk/1900 Nm
  • 16-växlad ZF-växellåda, synkroniserad (kan erhållas med Fuller synkroniserad växellåda, som många föredrog vid tillfället)
  • Utväxling bakaxel 1:2.85
  • Parabel framaxelfjädring/luftfjädring bakaxel
  • Turbostar-hytt med spoilerset
  • Metallgrå hytt/mörkt metallspoilerset

Turbostar-utrustning:

Justerbara sidobackspeglar, utvändigt skydd på sovhyttfönster, Turbostar-lyxsäten med luftfjädring och uppvärmning, div. matbord och dokumentlåda, 2 bäddar med läslampor, skydd på motortunnel i hytten, walkie talkie, lampor vid insteg och som standardutrustningen var på Turbostar på den tiden!

Påbyggnation lokalt tillverkad i Danmark:

Skjutbar påhängskoppling, skåpstruktur med kylskåp och lådor i skåpet, diverseskåp monterat mellan chassi bak, fullständigt skydd av durkskivor över chassit, lackering på chassi och påbyggnation (poströd)"

Varumärkets breda produktsortiment omfattar Daily som finns från 3,5 till 7,2 ton i olika varianter, Eurocargo, som finns från 6 till 19 ton, och i det tunga segmentet över 16 ton finns IVECO WAY-serien med IVECO S-WAY för vägtransport, IVECO T-WAY för terrängtransport och IVECO X-WAY för lätta terränguppgifter.

IVECO har närmare 21 000 medarbetare globalt. Företaget har produktionsanläggningar i sju olika länder i Europa, Asien, Afrika, Oceanien och Latinamerika där man tillverkar fordon med den senaste avancerade teknologin. Med 4 200 försäljningskontor och serviceverkstäder i mer än 160 länder garanteras teknisk support överallt i världen där ett IVECO-fordon är i arbete.

Mer information om IVECO finns på www.iveco.com