Iveco på Motor Show IAA 2014 i Hannover

Iveco på Motor Show IAA 2014 i Hannover

Turin, 4 augusti 2014

Iveco deltar i den 65:e som äger rum i Hannover mellan den 25 september och den 2 oktober 2014. Iveco kommer att presentera en del nyheter på mässan, vilken har blivit något av det viktigaste internationella skyltfönstret för nyttofordonssektorn. I en monter på över 2 500 kvadratmeter kommer Iveco att bjuda mässbesökarna på en komplett utställning av hela modellutbudet från lätta fordon till tunga onroad- och offroadlastbilar, bussar och entreprenadfordon.

Mitt i montern kan man på en pylonskylt se de viktigaste milstolparna i Ivecos historia från 1864 – det år då det nu 150-årsjubilerande Magirus-märket skapades – via grundandet av Iveco 1975 och fram till i dag: en lång historia av innovationer som gjort märket CNH Industrial berömt över hela världen.

Iveco-monterns starkast lysande stjärna lär bli nya Iveco Daily, tredje generationen av det lätta nyttofordonet som efter den officiella presentationen i början av juni kommer att ha premiär inför en internationell publik. Ett fullständigt förnyat modellprogram som ligger i absoluta toppen av kategorin när det gäller volymkapacitet och lastförmåga, med komfort och köregenskaper som en personbil samt ännu lägre bränsleförbrukning. Även om 80 % av komponenterna har fått nytt utförande har nya Daily behållit sin klassiska chassiram, som är dess DNA och som är en garant för styrka, flexibilitet och hållbarhet och som dessutom gör att chassina är lättare att förse med påbyggnader.

Förutom själva fordonet kommer det på nya Dailys utställningsområde att sättas fokus på tekniska nyheter som F1C-motorn, den nya HI-MATIC-växellådan och den nya Quad Leaf-fjädringen.

En viktig nyhet är följaktligen den nya 8-stegade automatiska växellådan HI-MATIC, som sätter en hög standard när det gäller flexibilitet, effektivitet och bränsleekonomi, förutom att den erbjuder maximal körkomfort. HI-MATIC växlar snabbare och mer precist än en erfaren förare och lägger mindre än 200 millisekunder på en växling då det krävs större acceleration.

För att utnyttja det nya fordonets potential på bästa möjliga sätt har man utvecklat en ny framhjulsupphängning som bidrar till att öka komforten och förbättra köregenskaperna och som kommer att användas som standard på både skåpbilar och chassin. Den nya framhjulsupphängningen QUAD LEAF baseras på dubbla A-armar med tvärgående bladfjädrar som ger mycket fina resultat i fråga om begränsning av mått och vikt.

Borealis Metallic Blue, nya Dailys lanseringsfärg, kommer att dominera den banner som löper längs monterns väggar och påminner om fordonets kylargrill, samtidigt som den understryker den tydliga karaktären hos denna färg som för tankarna till himlen, havet och naturens oövervinnerliga styrka.

Iveco kopplar även samman denna färg med sitt budskap om miljömässig hållbarhet och hänsyn: ett ansvar som dagligen bekräftas av företagets tillverkning av fordon som drivs med alternativa bränslen – i Hannover representerade av en ny Daily CNG samt en Stralis LNG.

Nya Daily CNG ligger helt i nivå med dieselversionen beträffande driftsäkerhet, komfort och nyttolast. Chassiramen med två längsgående balkar gör inte nya Daily bara till det mest populära chassit bland påbyggare tack vare dess robusthet och förmåga att klara av tung belastning – utan tack vare denna utformning har placeringen av naturgastankarna på Natural Power-versionen inte heller någon negativ påverkan på lastrummets nyttolast eller den yta som är avsedd för påbyggnaden.

Stralis Natural Power Euro VI, som går på flytande naturgas (LNG), kommer att presenteras för den stora internationella publiken med en ny tank som uppfyller de reviderade UNECE-föreskrifterna nr 110, som trädde i kraft den 10 juni 2014 och som tillåter typgodkännande av LNG-fordon, något som tidigare inte var möjligt. En viktig nyhet för transportsektorn som möjliggör en kraftig utvidgning av marknaden för tunga LNG-fordon för fjärrtransporter.

På ett område reserverat för Euro VI-motorerna kommer Iveco på nytt att visa upp sitt avancerade HI-SCR-system för katalytisk reduktion (High Efficiency SCR), som FPT Industrial har patent på. Denna lösning gör det möjligt att uppnå optimal förbränning inne i motorn tack vare insugning av luft utifrån och kommer att finnas på de nya Euro VI-motorer som monteras i modellerna från Iveco Bus samt på Stralis-modellerna. Det tekniskt nyskapande HI-SCR-systemet, som skyddas av flera olika patent, är en unik lösning som inte kräver något EGR-system för recirkulation av avgaserna eller regenerering av DPF-filtret. Dessutom bidrar det till att sänka de totala driftskostnaderna. Tillsammans med optimerad aerodynamik bidrar HI-SCR till att sänka bränsleförbrukningen med ytterligare 2,33 % jämfört med den tidigare Euro V-versionen, enligt tester gjorda av det erkända tyska certifieringsorganet TÜV.

Hela utställningsområdet visar kort och gott den strategi som företaget följt de senaste åren: investeringar i utvecklandet av produktsortimentet, i det lätta segmentet med lanseringen av nya Daily, i det medeltunga segmentet med en ständig förstärkning av Eurocargos koncept för mångsidighet och effektivitet samt i det tunga segmentet med särskilt fokus på en sänkning av de totala ägandekostnaderna (TCO) och skapandet av en hög servicenivå, produktkvalitet och infotelematik-system. Men även investeringar i innovation av motorerna med införandet av nya lösningar för effektivitet och bränsleekonomi liksom utvecklande av de mer affärsinriktade strukturerna så som åtgärder för att stärka distributionsnätverket samt åtgärder för att förbättra restvärdet och begagnatmarknaden.

Utgångspunkten är som alltid att skapa värde för dem som använder fordonen i sitt dagliga arbete. Detta uppnås genom en maximering av produktiviteten, kvaliteten och komforten med hjälp av nya tekniker som gör det enklare att använda fordonen – och alltid med målet att sänka de totala driftskostnaderna.

Totalt kommer 16 fordon att ställas ut: sju nya Daily, bland annat en ny Daily minibuss, en ny Daily CNG samt en utrustad som mobil verkstad. De medeltunga lastbilarna representeras av en Eurocargo på 18 ton och de tunga lastbilarna av fyra Stralis, bland annat en LNG och en Super-Light – en speciell Stralis-version som använder särskilda tekniska lösningar för reducering av egenvikten.

Det kommer även att finnas ett område speciellt för terränggående fordon med en Trakker 8x4 och en Trakker Dakar, det fordon som deltog i den senaste upplagan av världens mest berömda rally i Sydamerika, samt slutligen nya Astra HD9 med Euro VI-motor, som presenteras för första gången för en internationell publik.

Iveco Bus, CNH Industrials märke inom offentliga transporter, kommer att närvara med en utställning av en ny Daily minibuss, ett fordon som erbjuder alla nya Dailys fördelar i kombination med de kvaliteter som Daily traditionellt sett är känd för, med erfarenheterna från en marknadsledare inom kollektiva persontransporter. Dessutom kommer det att finnas en 12 meters Crossway Low Entry, en universell buss som lämpar sig som både stads- och regionbuss – en obestridlig ledare i sin kategori i Europa och förstahandsvalet hos de största europeiska transportföretagen.

Vid varje fordon kommer det också att finnas en iPad där man kan surfa på tre olika kanaler: en som visar en film av fordonet, en för att surfa på en specifik app samt en med varje fordons tekniska data.

Iveco

Iveco är ett bolag i koncernen CNH Industrial N.V., en global ledare inom kapitalvarusektorn som är noterad på New York Stock Exchange (NYSE: CNHI) och på den italienska börsens Mercato Telematico Azionario (MI: CNHI). Iveco utvecklar, tillverkar och marknadsför ett brett spektrum av lätta, medeltunga och tunga nyttofordon och entreprenadfordon.

Det stora produktutbudet omfattar Daily, med en totalvikt på 2,8 till 7 ton, Eurocargo på 6 till 16 ton, Trakker (speciellt för terränguppgifter) samt Stralis på över 16 ton. Dessutom tillverkar koncernen, under namnet Iveco Astra, entreprenadfordon, styva och ledade dumprar samt specialfordon.

Iveco har över 21 000 anställda runtom i världen som tillverkar fordon med hjälp av de senaste teknologierna i 7 länder i Europa, Asien, Afrika, Oceanien och Latinamerika. 4 200 försäljningskontor och serviceverkstäder i över 160 länder garanterar teknisk support överallt där ett Iveco-fordon är i arbete.

För mer information om Iveco: www.iveco.com

För mer information om CNH Industrial: www.cnhindustrial.com

Iveco Bus

Iveco Bus är ett bussmärke under koncernen CNH Industrial N.V., en världsledare inom kapitalvarusektorn som är noterad på New York Stock Exchange och den italienska börsen i Milano.

Som ledande aktör inom offentliga transporter och som en av de viktigaste europeiska tillverkarna av bussar och regionbussar utvecklar, tillverkar och säljer Iveco Bus ett brett urval av fordon som uppfyller alla krav hos offentliga och privata transportföretag:

- skolbussar, regionbussar och turistbussar

- standardbussar och ledbussar, bland annat BRT-bussar, med en stark ledande ställning inom rena tekniker som CNG och hybridlösningar

- minibussar för alla former av persontransport

- chassin till karosseriverkstäder

Iveco Bus har över 5 000 medarbetare på sina båda produktionsanläggningar i Annonay (Frankrike) och Vysoké Myto (Tjeckien). Det omfattande nätverket av Iveco- och Iveco Bus-verkstäder garanterar teknisk hjälp överallt i världen där det kör Iveco-bussar.

För mer information om Iveco: www.iveco.com

För mer information, vänligen kontakta:

Ufficio Stampa Iveco - EMEA Region

pressoffice@iveco.com