Iveco transporterar All Blacks under VM

Iveco transporterar All Blacks under VM

Ivecos mästare, Daily minibuss - Van of the Year 2015 och Magelys - Coach of the Year i 2016, ska transportera mästarlaget All Blacks under rugby-VM i Storbritannien 2015.

Iveco står bakom det mest berömda rugbylaget i världen, som en europeisk supporter under hela mästerskapet.

Iveco ska vara ”European Supporterför All Blacks under perioden 1 september till 31 oktober och ställa bussar till förfogande för laget. Det handlar om en Iveco Magelys och tre Daily Minibus Hi-Matic som ska stå för logistik och transport av All Blacks-spelarna och andra VIP-personer i samband med världsmästerskapen som äger rum i Storbritannien.

Pierre Lahutte, Ivecos Brand President, säger: ”Vi är stolta över att våra båda mästare Daily, International Van of the Year 2015, och Magelys, Coach of the Year 2016, ska sköta transporten av de regerande världsmästarna när de ska försvara sin titel. Vårt samarbete med All Blacks har en lång tradition och vi är stolta över att kunna ställa upp tillsammans med dem och kämpa för segern.”

Nick Brown, New Zealand Rugby GM of Commercial, tillägger: ”Vi är glada över att åter samarbeta med Iveco. Bussarna är mycket fina, välfungerande och av hög klass. Vi kan därför vara säkra på att våra spelare kommer att åka förnämligt.”

Samarbetet med All Blacks är en källa till stolthet hos Iveco och hos företagets medarbetare. Prestationer, engagemang, trovärdighet och laganda. Det är dessa värden som driver det legendariska nyzeeländska laget till seger och som Iveco låter sig inspireras av för att möta kunderna och ständigt uppfylla deras behov.

För att fira samarbetet har Iveco och All Blacks tagit fram en gemensam logotyp som föreställer en stiliserad kylargrill med en silverormbunke, som är lagets symbol, i mitten. Alla fordon som används i samband med samarbetet har ett särskilt svart utförande – den färg som är lagets officiella.

Iveco Magelys vann nyligen priset som ”International Coach of the Year 2016”. Magelys Pro, som ska användas för att understödja laget, är 12,8 meter lång. Den är utrustad med en Iveco Cursor 9-motor på 400 hk med ett vridmoment 1 700 Nm vid 1 250 v/min och en slagvolym på 8,7 liter. Motorn är kombinerad med en automatiserad ZF AS-Tronic-växellåda.

Bussens konfiguration, som ursprungligen omfattade 57 sittplatser, har ändrats till endast 46 platser i syfte att öka spelarnas komfort. Dessutom har bussen försetts med diverse extrautrustning, bland annat kaffemaskin, läderstolar med nedfällbart ryggstöd, Wi-Fi, GPS, dubbel förstärkare för mikrofon, USB-port vid varje stol och ett 220 V-uttag för varje dubbelsäte.

De tre Daily Minibus är de första tre som levererats av Iveco Bus i Hi-Matic-version. Minibussarna är utrustade med automatisk Hi-Matic-växellåda utformad för att ge högsta prestanda till låga driftskostnader och samtidigt oöverträffad komfort, överlägsen växling och minskad bränsleförbrukning. Med 8 steg är växellådan nu snabbare och mer exakt än de traditionella 6-stegade växellådorna och den garanterar iläggning av rätt växel vid alla motorvarvtal på mindre än 200 millisekunder – med andra ord prestanda i toppklass.

De tre Daily-minibussarna är Toury-modeller utrustade med all tänkbar komfort likt en lyxturistbuss i kompaktversion. Bussarna har en 3,0-liters F1C-motor på 170 hk, 19 sittplatser med justerbart ryggstöd, lättillgängligt nedsänkt bagageutrymme med en maximal kapacitet på 2,5 m3 samt ny inredning – golvet består av trälaminat och taket är klätt med tyg. Av övriga faciliteter kan nämnas kylskåp, Wi-Fi, dubbel förstärkare för mikrofon, GPS, och USB-uttag vid varje dubbelsäte.

Iveco Bus är ett bolag i koncernen CNH Industrial N.V., en världsledare inom kapitalvarusektorn som är noterad på New York Stock Exchange och den italienska börsen i Milano.

Iveco Bus är en viktig aktör inom offentliga transporter och tillhör de ledande europeiska tillverkarna av linje- och turistbussar. Företaget konstruerar, tillverkar och marknadsför ett brett utbud av fordon som uppfyller samtliga behov hos offentliga och privata operatörer:

- skol-, intercity- och turistbussar (Crossway och Magelys)

- standardbussar och ledade stadsbussar, bl.a. snabbussar, med en stark ledarställning inom rena tekniker så som CNG- och hybridlösningar (Urbanway och Crealis)

- minibussar för alla former av persontransporter (Daily)

- olika chassin för påbyggnad.

Iveco Bus sysselsätter över 5 000 personer fördelade på två produktionsanläggningar, dels i franska Annonay, dels i tjeckiska Vysoké Mýto. Båda fabrikerna tilldelades en bronsmedalj 2013 för sina WCM-program (World Class Manufacturing), en internationell metod för styrning av tillverkningsprocesser enligt världens bästa standarder.

Det omfattande Iveco Bus- och Iveco-servicenätet garanterar assistans överallt i världen där en Iveco Bus är i arbete.