eDAILY är den bästa skåpbilen i stan: det enda elektriska lätta nyttofordonet som erbjuder upp till 20 m³ lastvolym lastvolym, upp till 4,6 ton nyttolast och upp till 3,5 ton dragvikt.

Nollutsläpp möter maximal last: IVECO blir elektriskt med nya eDAILY

I dag presenterade IVECO den helt nya nollutsläpps-eDAILY på IAA Transportation 2022-mässan i Hannover.

eDAILY är tänkt att vara den ”elektriska tvillingen” till den ikoniska Daily och täcker alla LCV-applikationer – inklusive heavy duty-uppdrag och ombyggnader. Detta är unikt på en marknad där både utbud och efterfrågan fortfarande fokuserar på stadsleveranser. eDAILY:s utvidgning av det potentiella intresseområdet för elektriska leveranser är ett viktigt bidrag till utfasningen av fossila bränslen i transportsektorn.

• Inga gränser – utsläppsfri, bullerfri och restriktionsfri körning med förbättrad effektivitet och komfort.
  • Inga begränsningar – samma karossvarianter, lastkapacitet och prestanda som Daily.
  • Inget behov av att ändra processer och vanor: samma körbarhet och lastförmåga, med oberoende körning i upp till 400 km under faktisk urban användning
  • eDAILY är en pålitlig och lönsam nollutsläppslösning för urbana transportbilar och alla typer av uppdrag. Med eDAILY kan även påbyggare delta i den elektriska revolutionen.
  • eDAILY-produktiviteten och användarvänligheten förbättras av ett komplett ekosystem av digitala och elektriska tjänster – från installationen av den lämpligaste laddinfrastrukturen till daglig energihantering, och från fjärrdiagnos och proaktivt underhåll till den nya GATE-affärsmodellen ”pay-per-use”.

El är framtiden och vi vill göra elektrifiering tillgänglig för alla våra kunder. Som en viktig del av IVECO:s produktutvecklingsstrategi och övergångsplan designade vi eDAILY med målet att göra hela sortimentet elektriskt samtidigt som vi behåller det som våra fordon är kända för: robusthet, tillförlitlighet, mångsidighet, lastkapacitet och prestanda. Med sitt breda sortiment, helt modulära batteriuppsättning och anpassningsförmåga till ett brett spektrum av ombyggnader och applikationer, erbjuder den nya eDAILY elektriska transporter för nya uppdrag och kunder, säger Anders Nilsson, försäljningsdirektör för IVECO Sweden AB.
    eDAILY: samma Daily som alltid – bara elektrisk
    Nu finns även hela Daily-sortimentet i nollutsläppsversioner som är anpassade till mobilitetsutvecklingen och överensstämmer med de nya åtkomstreglerna i många storstadsområden. eDAILY är den bästa skåpbilen i stan: det enda elektriska lätta nyttofordonet som erbjuder upp till 20 m3 lastvolym, upp till 4,6 ton nyttolast och upp till 3,5 ton dragvikt.
    eDailys prestanda är i linje med ICE-versionen: 140 kW (190 CV) maxeffekt, 400 Nm max vridmoment och upp till 120 km/h maxhastighet. Körbarheten förbättras genom eMotorns omedelbara vridmomentleverans. När extra effekt behövs kan föraren använda en extra boostfunktion genom att aktivera eDAILY:s distinkta Hi-Power-funktion. Energianvändningen kan optimeras tack vare Driving Mode Selector som gör det möjligt att antingen extrahera maximal effekt eller minimera effektabsorptionen. eDAILY’s One-Pedal Drive-läge gör körningen enklare och omvandlar bromsarnas kinetiska energi till elektricitet, vilket minskar energiförbrukningen och slitaget på bromsarna.
    Energi för alla rutter och upp till 50 % besparingar på underhåll
    eDAILY erbjuder så mycket räckvidd som behövs: den modulära batteriinstallationen gör det möjligt för kunden att välja den autonoma räckviddsnivå som bäst passar deras uppdrag. Konfigurationen kan uppgraderas under hela fordonets livslängd.
    eDAILY är helt uppkopplad och möjliggör optimering av räckvidd, körbarhet och drifttid – samt fjärrstyrning av laddningen och fordonets klimatanläggning. Förkonditionering ger fordonet den perfekta kupétemperaturen medan det fortfarande är anslutet till ladduttaget. Beprövad tillförlitlighet och elspecifika lösningar ger extremt konkurrenskraftiga driftskostnader, med betydande minskning av underhålls- och reparationskostnader jämfört med diesel.
    En hel line-up – allt finns
    eDAILY finns i varianterna skåpbil, dubbelhytt med två eller fyra dörrar, chassi och minibuss på 3,5–7,2 GVW i enhjuliga och tvåhjuliga versioner med ett brett utbud av höjd- och hjulbasalternativ. All teknik och alla komfortfunktioner som finns på standard-Daily finns även på den elektriska modellen, inklusive AIR-PRO intelligent pneumatisk fjädring. eDAILY är det enda elektriska lätta nyttofordonet som erbjuder alternativ utväxling på bakaxel på versionerna 50C (3,6 eller 4,44) och 72C (4,3 eller 5,13) för att betona antingen prestanda eller effektivitet.
    Alla arbetsuppgifter du kan tänka dig
    eDAILY erbjuder naturlig och intuitiv eMobility som garanterar maximal energieffektivitet och att alla uppgifter utförs perfekt. Inget uppdrag är utom räckhåll för eDAILY.Det elektriska systemet testades framgångsrikt under extrema förhållanden, från -30 °C (-22 °F) till +50 °C (+122 °F). Start i uppförsbacke garanteras i upp till 30 % lutning.
    Samma ultrastarka chassi som vanligt, inga delar som sticker ut från den övre ramen och digitala och analoga gränssnitt (som CAN BUS 2.0B) gör eDAILY till den mest mångsidiga och kompletta elfordonsbasen för ombyggnader. Ett utbud av elektriska PTO:er på upp till 15 kW är tillgängliga för att driva kylning, kranar och andra påbyggnader, även de mest krävande som avfallsinsamling och skylift, som visas i montern. Energi från elnät kan användas för att driva utrustningen när fordonet är anslutet till en laddare eller ett uttag. Strömförsörjning från huvudbatterierna gör det möjligt att använda de elektriska PTO:erna även när eMotorn är avstängd.

Avancerad energi med skalbara batterier
    eDAILY kan utrustas med 1, 2 eller 3 batterier. FPT Industrial/Microvast 37 kWh modulära batteripaket står för högsta nivå av energitäthet (265Wh/kg på cellnivå) och den användbara energin ligger på 95 % och är best-in-class. Batterierna skyddas av 8 års och upp till 250 000 km batterigaranti inklusive utbyte när kapaciteten sjunker under 80 procent.
    eDAILY laddas från offentliga laddare, industriuttag och hushållsuttag. Laddningsalternativen inkluderar snabb laddning på 80 kW, vilket ger upp till 100 km räckvidd på bara 30 minuter. Hela laddningen kan skötas via den dedikerade appen. eDAILY:s främre laddningsport är lättillgänglig oavsett vilken riktning kabeln kommer från. Bakom luckan som skyddar kontakten från vatten och damm visar en LED-indikator tydligt status och laddningsnivå.
    Ett hållbart fordon för den digitala tidsåldern
    eDAILY är alltid uppkopplad för att förbättra kundernas produktivitet och förarens välbefinnande. Connectivityboxen möjliggör datautbyte i realtid och ger tillgång till alla IVECO-tjänster. eDAILY-kunder kan komma åt de connectivity-aktiverade tjänsterna via IVECO ON-portalen med dess nya datahanterings- och webb-API-funktioner utan att behöva ändra uppdragsprofil, arbetscykel eller driftsmönster.
    Den inbyggda programvaran uppdateras trådlöst med regelbundna intervaller. Realtidsdata som genereras av fordonet fjärrövervakas av IVECO Control Room. Proaktiv och prediktiv diagnos förhindrar oplanerade stopp och möjliggör schemaläggning av underhåll i rätt tid.
    eDAILY Routing-appen interagerar med fordonet för att förutsäga dess räckvidd, de avgifter som krävs för att nå destinationen och den exakta ankomsttiden. Räckviddsvarningar informerar proaktivt den vagnparksansvarige när batteriets återstående laddning närmar sig gränsen eller när ett problem påverkar laddningsprocessen. Kör- och regenerationslägen kan förinställas av den vagnparksansvarige för att optimera energianvändningen. Övervakning av energianvändningen beräknar effektförbrukningen vid varje ögonblick (de elektriska PTO:erna inräknat) och ger detaljerade rapporter om energianvändning i förhållande till körd sträcka. Intelligent laddningsstyrning gör att användare kan schemalägga laddningen till de mest gynnsamma tiderna.
    Dedikerade e-tjänster inkluderar IVECO ON Easy Daily-appenmed nya funktioner för varumärkets elfordon. Exempel på sådana funktioner är Driving Style Evaluation for Energy, laddning och förkonditionering av fjärrprogrammering och utökad instrumentbräda med fordonsparametrar – utöver alla andra funktioner som för närvarande är tillgängliga för Daily.
    IVECO DRIVER PAL röstassistent, som kan aktiveras direkt från IVECO ON Easy Daily-appen, erbjuder elspecifik information inklusive fordonshälsokontroll och batterinivå. Klimatkontroll och navigering till närmaste e-laddningsstation kan också aktiveras med röstkommando.
    En allsidig modell för hållbara transporter
    eDAILY:s e-tjänster har betydelse redan innan köpet: IVECO kan ge råd om den fordons- och laddningskonfiguration som bäst passar kundens behov. IVECO har aktiva partnerskap med ledande europeiska energiföretag för design, leverans, installation och service av skräddarsydda laddningslösningar, inklusive (på begäran) gynnsamma energiavtal. Detta gör det möjligt för kunden att minimera den inledande investeringen och energikostnaderna under drift.
    Med eDAILY lanserar IVECO en innovativ affärsmodell: Green & Advanced Transport Ecosystem (GATE) är en allomfattande långsiktig uthyrningsmodell för elfordon som kommer att öppna dörrarna till utsläppsfri mobilitet för ett stort antal nya kunder. GATE-förslaget innehåller också en exklusiv och innovativ elfordonsdedikeradpay-per-use-formel.
    Tigrotto och Leoncino som specialutgåvor
    På IAA Hanover 2022 presenterar IVECO också en förhandsvisning av två limited editions som hämtar inspiration från ikoniska OM-produkter från 50- och 60-talet – Tigrotto och Leoncino. Dessa skåpbilar representerar en unik kombination av det förflutna och framtiden och kommer snart att finnas till försäljning för våra mest krävande kunder. Leoncino är en vintagetolkning av den nya eDAILY, medan Tigrotto är en variant av 4x4 Daily.
    IVECO har också samutvecklat nya vätskor för nya eDAILY med PETRONAS Lubricants International (PLI) med det gemensamma målet att maximera prestanda. PETRONAS Iona Integra Plushar utvecklats för e-Transfer boxför att minska churningförlusterna samtidigt som vätskan säkerställer systemets hållbarhet på sätt som är jämförbara med standardvätskor med högre viskositet, uppfyller säkerhetskraven och säkerställer utmärkta oxidationsegenskaper även vid höga temperaturer. eDAILY kommer även att använda PETRONAS Tutela Axle 900 HD, en 75-W85 axelolja som har utvecklats för hela sortimentet av IVECO-axlar, inklusive lätta och tunga fordon, för att maximera effektiviteten och uppfylla de senaste säkerhetskraven.
    eDAILY i IVECO-montern på IAA 2022
    Ett brett spektrum av eDAILY-applikationer belyser mångsidigheten hos denna nya modell, och visar att leverantörer inte behöver kompromissa när de tar steget till ett elfordon: eDAILY kan skräddarsys till att passa de mest krävande uppdragen.
    • eDAILY 50C12E, utrustad med eMotor ePTO, har anpassats av Palfinger till att bära en skylift som sträcker sig till 24,7 m.
    • Ett bra exempel på ett IVECO eDAILY-uppdrag som kräver kylning är 42S14E som visas med sin innovativa ”Urban” Lecapitaine-påbyggnad i kombination med Thermo King E500-kylaggregatet med direktström från högspännings-ePTO.
    • Den tredje IVECO eDAILY som visas vänder sig till dem som vill driva en mobil verkstad, vilket demonstreras med 42S14EV av Internal Equipment Bott.

Varumärkets breda produktsortiment omfattar Daily som finns från 3,5 till 7,2 ton i olika varianter, Eurocargo, som finns från 6 till 19 ton, och i det tunga segmentet över 16 ton finns IVECO WAY-serien med IVECO S-WAY för vägtransport, IVECO T-WAY för terrängtransport och IVECO X-WAY för lätta terränguppgifter. Dessutom bygger varumärket IVECO Astra terränglastbilar, oledade och ledade dumprar samt specialfordon.

IVECO har närmare 21 000 medarbetare globalt. Företaget har produktionsanläggningar i sju olika länder i Europa, Asien, Afrika, Oceanien och Latinamerika där man tillverkar fordon med den senaste avancerade teknologin. Med 4 200 försäljningskontor och serviceverkstäder i mer än 160 länder garanteras teknisk support överallt i världen där ett IVECO-fordon är i arbete.

Mer information om IVECO finns på www.iveco.com