Nya IVECO Daily: den ikoniska serien är säkrare, starkare, 100 % uppkopplad och ger en bättre förarupplevelse än någonsin tidigare

Den ikoniska IVECO-familjen av lätta kommersiella fordon fortsätter sin snabba utveckling med produktuppgraderingar och toppmoderna anslutningsmöjligheter som standard i hela sortimentet. Det här låser upp en värld av tjänster och en mängd funktioner som är utformade för att göra förarens arbetsplats bekvämare, leverera en utmärkt och säker körupplevelse, samtidigt som kundens produktivitet och miljömässiga hållbarhet ökar.

• Instrumentbrädan är utformad med föraren i fokus och erbjuder överlägsen komfort, ett nytt användargränssnitt med en helt digital konfigurerbar instrumentpanel på 10,25 tum som standard samt ett nytt infotainmentsystem.
  • Uppdragsfokuserade förbättringar som Nyckellös Entry & Go för distribution i städer och en komplett uppsättning tjänster möjliggör en ny nivå av produktivitet.
  • Nya kundcentrerade uppkopplade funktioner, som fjärrkontroller och profilinställningar, ger förare och vagnparksägare en ökad effektivitet och en användarvänlig upplevelse.
  • Nya Daily är det enda lätta kommersiella fordonet med kaross på chassiram som uppfyller de nya GSR-kraven i 3,5-tonsklassen.
  • Nya avancerade förarassistanssystem (ADAS) som överträffar lagstadgade krav, med detektering av oskyddade trafikanter (VRU) samt Autonom körning nivå 2, ger en säker och stressfri körupplevelse.
  • Daily är mer miljömässigt hållbar än någonsin, hela sortimentet finns i elektrisk version, och bilen bekräftar även de unika fördelarna med bio-CNG-motorer.

Den ikoniska IVECO-familjen av lätta kommersiella fordon fortsätter sin snabba utveckling med produktuppgraderingar och toppmoderna anslutningsmöjlighetersom standard i hela sortimentet. Det här låser upp en värld av tjänster och en mängd funktioner som är utformade för att göra förarens arbetsplats bekvämare, leverera en utmärkt och säker körupplevelse, samtidigt som kundens produktivitet och miljömässiga hållbarhet ökar.

Daily har alltid varit en trogen partner till kundernas framgångsrika verksamhet. Bilen bekräftar sin ställning som förarcentrerad tack vare en dramatiskt förbättrad ergonomi och teknik i förarhytten, och nya uppkopplade tjänster i hela serien kommer att göra den till en favorit både hos vagnparksansvariga och förare.

IVECO har också tittat på olika sätt att öka fordonets nyttolast och erbjuder nu en ny bakre bladfjädring med progressiv styvhet som tillval. Det gör det möjligt för fordonet att klara tyngre laster med en prestanda som är jämförbar med den dubbelbladiga fjädringen.

Nya Daily erbjuder även el- och bio-CNG-versioner, och tillsammans med dedikerade tjänster får kunden en komplett mobilitetslösning som underlättar deras omställning till miljömässig hållbarhet.

Funktioner i hytten ger en överlägsen förarupplevelse

Daily har en mängd nya funktioner som är utformade för att göra förarens liv bekvämare. Den nya instrumentbrädanmed gott om öppna förvaringsfack gör det enkelt för föraren att organisera sina saker och ha allt de behöver inom räckhåll. Med utrymmen speciellt avsedda för mobila enheter, nya USB-typ A+C-moduler och ny trådlös laddare, behöver föraren aldrig oroa sig för urladdade batterier.

En höjdpunkt är den nya 10,25-tums konfigurerbara helt digitala instrumentpanelen som är standard i hela serien. Den ger en utmärkt översikt av fordonets viktigaste information som visas tydligt på den breda skärmen och med stora teckenstorlekar. Tre skärmlayouter finns tillgängliga, och föraren kan enkelt välja önskad konfiguration med rattstångsreglaget.

Det nya infotainmentsystemet med en 10-tums färgskärm är integrerat i den centrala delen av instrumentbrädan och erbjuder nya funktioner som kommer att förhöja förarens upplevelse. Du kan enkelt ta med dig och trådlöst spegla dina mobila enheter och styra funktioner i hytten som belysning, fönster och klimatanläggning med röstkommandon via IVECO Driver Pal, som nu är integrerat i systemet och enkelt att konfigurera. Du kommer också att kunna använda Tom Tom Lives avancerade navigationstjänster i det nya infotainmentsystemet, för att alltid kunna planera de bästa rutterna baserat på trafikförhållanden i realtid.

På vägen kommer föraren att njuta av körglädjen med Hi-Matic-växellådan, som ytterligare förstärks av den nya bistabila multifunktionsspaken med kraftväljare för Power- och Eco-inställning, som är bekvämare att använda och gör det lättare att känna igen växellådans status.

Backkameran med dynamiska linjer finns som tillval för cab och skåpbil utöver de vanliga parkeringssensorerna, och ger en tydlig bild av omgivningen bakom bilen vilket gör backning säkrare och enklare. Daily finns även med den nya 7-tums pekskärmsradion som kompletterar erbjudandet med en uppsättning praktiska funktioner, inklusive reglage på ratten, mobil spegling och IVECO Driver Pal.

Förbättrade digitala funktioner ger högre produktivitet och effektivitet

Daily har som standard en uppkoppling som möjliggör en mängd nya funktioner och tjänster som är utformade för att öka kundens produktivitet. Det är nu möjligt för förare och vagnparksansvariga att arbeta mer effektivt med fjärrkontrollinställningar med hjälp av Easy Daily-appen eller via IVECO ON-portalen. Den vagnparksansvarige kan på distans kontrollera status för fordonets funktioner, t.ex. Hi-Matic-inställningar och Eco-läge, och låsa dem för att säkerställa att fordonet körs för att maximera bränsleekonomin. Den här funktionen gör det också möjligt att när som helst fjärrstyra ett fordons ADAS-inställningar för att säkerställa att alla fordon i deras flotta är inställda för att stödja förarnas säkerhet och bidra till säkrare vägar.

För förare som delar skåpbilar i vagnparken innebär profilinställningsfunktionen att de kan spara sina föredragna inställningar av ADAS, instrumentpanel och infotainmentsystem via sin Easy Daily-app. De kommer att kunna överföra sina inställningar till ett annat uppkopplat fordon automatiskt.

Dörr-till-dörr-leveranser kommer att bli snabbare och bekvämare med Nyckellös Entry & Go: Daily är det enda lätta kommersiella fordonet på marknaden som erbjuder fullständig handsfree-funktion för låsning och upplåsning av dörrar.

Kundernas produktivitet kommer också att förbättras med hjälp av IVECO:s tjänster som är utformade för att maximera fordonets uptime. Tjänsterna inkluderar trådlösa uppdateringar som eliminerar behovet av att besöka återförsäljarens verkstad för programuppdateringar, vilket sparar tid. Proaktiv felhantering baserad på dagliga hälsodata gör det möjligt för kunden att schemalägga verkstadsbesök så effektivt som möjligt. IVECO Uptime Monitoring & Managementförvandlar potentiella oplanerade driftstopp till planerade.

Nya Daily gör allt för att ge dig en heltäckande säkerhet

De nya ADAS- och Level 2-funktionerna för autonom körning ger en stressfri körupplevelse och förbättrar säkerheten i och runt fordonet, utöver lagstadgade krav och med skydd för oskyddade trafikanter. Trötthet under långa arbetspass bakom ratten kommer att minskas tack vare nya Traffic Jam Assist som automatiskt följer trafikflödet. Avancerad filcentrering styr fordonet och håller det i mitten av körfältet, och den adaptiva farthållaren med Stop & Go håller jämna steg med fordonet framför och stannar när det gör det. Tack vare den Intelligenta hastighetsassistenten och Igenkänning av trafikskyltar kan föraren acceptera och ställa in hastighetsbegränsningen, och köra säkert och utan stress.

Förarens säkerhet förbättras med AEBS och City Brake som även skyddar oskyddade trafikanter, och den nya Turn Assist-funktionen som automatiskt aktiverar bromsarna i en sväng för att vid behov undvika en kollision.

Döda vinkeln-varningen varnar om ett fordon närmar sig ur döda vinkeln vid filbyte. Körning i stadstrafik blir säkrare och stressfriare med Blind Spot Warning Information System som varnar om en cyklist närmar sig på trottoarsidan, och Rear Cross Traffic Braking som hjälper föraren att backa och ger information om fordon och hinder runt fordonet, och bromsar automatiskt vid behov. När du förbereder dig för att lämna fordonet kommer Door Opening Warning att varna om ett fordon eller en cyklist närmar sig, vilket ökar säkerheten i stadsmiljö.

Daily introducerar också nya passiva säkerhetsfunktioner som uppfyller GSR B-kraven och det är det enda lätta kommersiella fordonet med kaross på chassiram som uppfyller de nya GSR-standarderna i 3,5-tonsklassen. Hela serien, som är känd för sin robusta och unika kaross-på-chassiram-konstruktion, har förstärkts ytterligare med en ny design av chassits främre del.

IVECO Services: kompletterar och skräddarsyr IVECO:s mobilitetslösning efter kundens behov

IVECO har ytterligare förstärkt sitt tjänsteerbjudande med introduktionen av en ny affärsmodell som utnyttjar alla möjligheter med digital teknik. Daily levereras med en heltäckande uppsättning tjänster som utvecklats för att förbättra produktiviteten och lönsamheten i kundernas verksamheter genom att maximera fordonens tillgänglighet och effektivitet, förarens säkerhet samt miljöskydd. Målet är att ge kunderna en komplett mobilitetslösning som består av fordonet och perfekt integrerade tjänster som fullständigt uppfyller kundernas krav och behov.

Uptime-tjänster är utformade för att minimera fordonets stillestånd genom att undvika oplanerade driftstopp tack vare realtidsövervakning, fjärrdiagnostik och underhållsscheman. Produktivitets- och effektivitetstjänster hjälper kunderna att minska bränsleförbrukningen, optimera rutter och förbättra sin körstil. Förarvårds- och säkerhetstjänster är utformade för att främja en säkrare körstil och öka förarens säkerhet. Delar och tillbehör erbjuder ett omfattande sortiment för att anpassa fordonet.

IVECO:s modulärt uppbyggda tjänsteutbud gör det lättare för kunderna att välja den uppsättning tjänster som bäst uppfyller deras specifika krav. IVECO har också tagit fram tjänstpaket baserat på sina erfarenheter för att ytterligare underlätta byggandet av en skräddarsydd lösning.

Start Pack är utformat för att förenkla livet i bilen med IVECO ON kundportal för att övervaka fordonet och optimera vagnparkens effektivitet, Uptime – övervakning och hantering för att maximera den anslutna Dailyns uptime, och den nya Easy Daily-appen för att göra förarens liv bekvämare.

Dessutom kan kunden välja att kombinera det med olika premiumpaket. Productivity Pack innehåller IVECO ON Plus, som lägger till uppdateringar av ADAS-fjärrstyrning och fordonets geolokalisering samt Web API för att göra det möjligt för kunden att använda sitt eget vagnparkshanteringssystem för att inkludera sina anslutna IVECO-fordon. Safety Pack erbjuder en professionell säkerhetsrapport för att utvärdera och förbättra körstilen, utöver IVECO ON Plus. Driver Assistance Pack garanterar ytterligare 2 år med IVECO Driver Pal och Tom Tom Live services.

IVECO erbjuder också en mängd dedikerade tjänster för att stödja kunder som väljer Dailys CNG- eller elversioner. Dessa inkluderar eMobility-tjänster som utvecklats för att underlätta övergången till elektrisk mobilitet genom att maximera fordonets uptime, räckvidd och energieffektivitet, och GATE, den innovativa heltäckande ”pay-per-use-modellen” för långtidsuthyrning av gröna kommersiella fordon.

Varumärkets breda produktsortiment omfattar Daily som finns från 3,5 till 7,2 ton i olika varianter, Eurocargo, som finns från 6 till 19 ton, och i det tunga segmentet över 16 ton finns IVECO WAY-serien med IVECO S-WAY för vägtransport, IVECO T-WAY för terrängtransport och IVECO X-WAY för lätta terränguppgifter.

IVECO har närmare 21 000 medarbetare globalt. Företaget har produktionsanläggningar i sju olika länder i Europa, Asien, Afrika, Oceanien och Latinamerika där man tillverkar fordon med den senaste avancerade teknologin. Med 4 200 försäljningskontor och serviceverkstäder i mer än 160 länder garanteras teknisk support överallt i världen där ett IVECO-fordon är i arbete.

Mer information om IVECO finns på www.iveco.com