Ola Gustafsson, VD på Service & Fastighet i Skåne AB, väljer att köra IVECO Daily

VD på VVS-företag ser arbetsbilen som en effektiv kollega

På en gård utanför centrala Hörby har VVS-företaget Service & Fastighet i Skåne AB sin bas. Det är också här medarbetarna startar sin dag, innan de hoppar in i sina arbetsfordon och rullar vidare till nästa uppdrag. Men för VD:n Ola Gustafsson handlar bilen inte bara om att komma från punkt A till punkt B. För att göra arbetsdagen bättre och mer effektiv måste fordonet erbjuda flera viktiga egenskaper. Därför väljer han att köra IVECO Daily.

Service & Fastighet i Skåne AB har varit verksamma i Skåneområdet sedan 2006. Under sin arbetsdag jobbar de med rörinstallationer i både stor och liten skala. Dessutom har företaget en entreprenadverksamhet med körning av grävmaskin och lastare, där de gör småjobb inom anläggning som bland annat uppfarter, hårdgörning av körytor, trädgårdsgångar, husbyggnationer och tillbyggnader.

För att arbetsdagen ska rulla på utan bekymmer behöver VD:n och grundaren Ola Gustafsson och hans kollegor ett pålitligt fordon som både tar dem till olika uppdrag och samtidigt erbjuder en bra arbetsmiljö, säker förvaring av verktyg, samt så effektiv och smidig körning som möjligt. Därför väljer de IVECO Daily.

- Vi behöver starka och bra bilar för att kunna köra runt våra tunga verktyg, rör och tillbehör till arbetsplatserna. De måste även klara att dra mina små entreprenadmaskiner på släp. Enligt mig är IVECO Daily den bästa på marknaden för det ändamålet. Bilen är stabil i körningen när man kör med släp och man behöver aldrig vara orolig för att inte komma fram, berättar Ola Gustafsson.

"Bilen är stabil i körningen när man kör med släp och man behöver aldrig vara orolig för att inte komma fram", berättar Ola Gustafsson om sin IVECO Daily

Mer ordning – mindre tidsförlust

För ett VVS-företag, precis som för andra i byggbranschen, är tid lika med pengar. Därför vill man alltid försöka hålla driften så effektiv som möjligt och motverka tidstjuvar. Här kan ett organiserat lastutrymme göra stor skillnad, menar Ola Gustafsson:

- Det är väldigt viktigt att vi har möjlighet att få med oss allt vi behöver till arbetsplatserna, så att man inte behöver köra onödiga vändor fram och tillbaka. Annars kostar det oss tid – och därmed även pengar. Dailyns lastutrymme gör det möjligt för oss att hålla ordning på vår utrustning. Man får tänka på att en stor del av vår arbetsdag redan spenderas i bilen och därför hade det varit oerhört irriterande att inte kunna få med oss allt på en gång.

Han fortsätter:

- Dessutom är det viktigt att vår körning är ekonomisk. Motorn och växellådan måste jobba bra tillsammans för att bilen ska vara så effektiv och kraftfull som möjligt, samtidigt som den ska gå billigt. Ser man på hur mycket vi kör runt och hur mycket vi har med oss i både lastutrymmet och ofta på släp fungerar IVECO Daily jättebra för oss. Den är oerhört billig i drift och jag behöver inte kompromissa med kvaliteten.

Service & Fastighet AB har sedan verksamhetens början kört IVECO och nu har man fem IVECO Daily-bilar i sin flotta.

- För oss är dragkapaciteten, lastutrymmet och den stabila körningen egenskaper som gör det möjligt för oss att arbeta så smidigt som möjligt. Jag ser min bil som en effektiv kollega som hjälper mig i min vardag – och som i sin tur hjälper mig att hjälpa mina kunder, avslutar Ola Gustafsson.

Hör Ola Gustafsson berätta mer om varför IVECO Daily passar deras verksamhet i videon nedan.

IVECO

IVECO är ett varumärke som tillhör Iveco Group N.V. (EXM: IVG) som konstruerar, tillverkar och marknadsför ett brett utbud av lätta, medelstora och tunga nyttofordon, terränglastbilar och fordon för alla typer av påbyggnader.

Företaget utvecklar och utökar ständigt sin produktportfölj för att förse alla kunder med exakt det fordon de behöver. Det heltäckande sortimentet är utformat runt förarens behov och levererar en fantastisk upplevelse med fokus på säkerhet och komfort. IVECO:s kompletta transportlösning omfattar ett brett utbud av avancerade digitala och uppkopplade tjänster som utvecklats för att hjälpa ägare att hantera sin fordonsflotta på ett effektivt sätt.

IVECO fullföljer sin målsättning för minskade koldioxidutsläpp genom en strategi för flera energislag som omfattar vidareutveckling av helelektrisk teknik samt biogas- och bränslecellsteknik.

IVECO har 6 tillverkningsanläggningar och 7 forsknings- och utvecklingscenter. 3 500 försäljnings- och serviceställen i över 160 länder garanterar teknisk support överallt där ett IVECO-fordon är i drift.

IVECO går i täten för förändringen inom transportbranschen, driven av ambitionen att vara den mest pålitliga och kompletta partnern för sina kunder.