Nya Iveco Eurocargo: The truck the city likes

Nya Iveco Eurocargo: The truck the city likes

Ännu elegantare, ännu mer miljömässigt hållbar, säkrare, bekvämare, effektivare och mer lättmanövrerad. Staden älskar nya Eurocargo: en lastbil som respekterar människorna och miljön där den arbetar.

Tillsammans med den tunga Stralis och den lätta Daily fulländar nya Eurocargo utvecklandet av Ivecos produktprogram. Eurocargo, som tillverkas på den silvercertifierade WCM-fabriken (World Class Manufacturing) i italienska Brescia är redo att inta städerna runtom i världen som den perfekta samarbetspartnern.

2015 är året då både Ivecos 40-årsjubileum firas och då nya Eurocargo lanseras – lastbilen som staden älskar. Eurocargo är den idealiska partnern för transportuppdrag i staden: respekt för människor och miljö, med alla nya funktioner och ny design. Den är ett fordon som erbjuder lägre bränsleförbrukning samtidigt som den bekräftar sina unika och stabila manöveregenskaper och mångsidiga användningsmöjligheter.

Endast två år efter lanseringen av Euro VI-versionen har Iveco gjort ytterligare förbättringar av lastbilen, som redan valts av en halv miljon kunder i Europa, Afrika, Mellanöstern, Australien och Latinamerika.

Eurocargo är tekniskt marknadsledande i Europa, och den nya modellen bjuder på viktiga nyheter i form av motorer, säkerhet, komfort, kostnadsreduktion och miljömässig hållbarhet. Den fulländar således utvecklandet av Ivecos produktprogram och följer strax efter succén med Stralis och Daily, som utnämndes till International Truck of the Year 2013 respektive Van of the Year 2015.

Pierre Lahutte, Ivecos Brand President, säger:

- Vår nya Eurocargo är den lastbil som staden älskar. En lastbil som har något alla värdesätter: städerna tycker om den för att den är miljövänlig, ägarna tycker om den för att den är effektiv och har låga totala ägandekostnader, och förarna tycker om den för att den är som ett kontor på hjul – komfortabel och multifunktionell, lätt att manövrera och ergonomisk att arbeta i.

Nya Eurocargo är det enda medeltunga Euro VI-fordon i sin kategori som använder ett enda avgasreningssystem – HI-SCR-systemet med passivt partikelfilter (DPF). HI-SCR är det enda utsläppsreduceringssystem som inte förändrar förbränningsprocessen – då det fungerar genom insugning av friskluft i stället för genom recirkulering av avgaserna.

Medeltunga fordon används främst för jobb som stadsdistribution och kommunal service: det är anledningen till att Iveco som sin högsta prioritet har valt att förbättra prestanda och bränsleekonomi. Det finns åtta motoreffekter som levereras av 2 grundmotorer: 4-cylindriga Tector 5 och 6-cylindriga Tector 7. Motorn med 4 cylindrar och en effekt på 160 respektive 190 hk är speciellt optimerad för att klara stadstrafikens typiska användningsvillkor.

Tack vare utvecklandet av en ny turboladdare, då kompressionsförhållandet och utgångsmomentet stiger vid hastigheter under 1 200 v/min, förmår Eurocargo dessutom reagera mer dynamiskt vid acceleration och igångkörning, vilket ger bränslebesparingar på upp till 8%.

Slutligen, tack vare EcoSwitch-systemet som håller kvar högsta växeln så länge som möjligt och som begränsar en för snabb nedväxling, och EcoRoll-funktionen (erbjuds på 12-stegade växellådor), som utnyttjar fordonets tröghet i nedförbackar, sänker Eurocargo bränsleförbrukningen vid landsvägskörning och långkörning.

Säkerheten är även kärnan i Eurocargos förnyelse: förutom krockkudde i ratten och rattknappar får man nya Eurocargo med alla viktiga körhjälpsystem så som Lane Departure Warning System (LDWS), Advanced Emergency Braking System (AEBS) och Adaptive Cruise Control (ACC). För att förbättra säkerheten och synligheten i trafiken har nu även LED-varselljus (DRL) införts som standard. Xenonstrålkastare finns som extrautrustning.

Eurocargo bjuder inte bara på många nya funktioner. Den är även uppbyggd kring en helt ny design – som avspeglar den stil som Daily var föregångare till – med nya vindriktare och en ny kylargrill som antyder ett leende under den stora namnskylten i mitten.

Reklamkampanjen för nya Eurocargo tillsammans med sloganen ”The truck the city likes” placerar fordonet som en central gestalt i stadsmiljön. Fordonet kan med lätthet köras i staden, en stad som alla vill kalla sitt hem, en stad som smälter samman och blir en helt integrerad del av människors vardag.

”Nya Eurocargo”, tillägger Pierre Lahutte, ”är den perfekta partnern i staden: den respekterar människorna och miljön, den ger en betydande uppgradering av design, säkerhet och funktionalitet, och den förbrukar mindre bränsle och sänker därmed koldioxidutsläppen. Slutligen behåller den samma goda manöveregenskaper med förbättrat vridmoment och högre körkomfort. Som vi säger i vår nya slogan ’Iveco: din partner för hållbara transporter’, som placerar oss som en av de mest miljövänliga lastbilstillverkarna i Europa och övriga världen, och med nya Eurocargo bekräftar Iveco sitt engagemang i hållbara transporter.”