Henriksen Bilservice i samarbete med J BIL

J BIL expanderar - erbjuder plåt och lack i egen regi

Som en del i J BILs fortsatta expansion har bilåterförsäljaren nu gått in som delägare i Göteborgsbaserade Henriksen Bilservice. Förvärvet innebär att J BIL nu kan erbjuda sina kunder plåt- och lackarbeten i egen regi.

– Det känns fantastiskt att ta detta steg. Vi har längtat efter att kunna sköta den här typen av arbeten själva och vi tror starkt på företaget vi köpt in oss på, säger Anders Karlander, vice VD på J BIL.

Från att tidigare enbart ha behövt hänvisa sina kunder till partnerföretag vid plåt- och lackreparationer, kommer J BIL nu med start i Göteborgsområdet att även kunna erbjuda denna tjänst själva. Genom att köpa in sig i Henriksen Bilservice kan J BIL leverera en mer heltäckande tjänst till sina kunder och ha en bättre kontroll över kvaliteten. Den befintliga verksamheten är auktoriserad för Citroën och Peugeot men kommer successivt även att utökas för J BILs övriga varumärken som säljs i Göteborg.

– Henriksen är en väletablerad aktör som har jobbat inom området mycket länge. För oss är det jätteviktigt att ta vara på den kunskap och erfarenhet som finns hos Henriksen, det är därför vi går in som delägare. All kompetens inom plåt och lack kommer att stanna kvar och fortsätta utvecklas tillsammans med J BIL, vilket känns tryggt för både oss och våra nya kollegor, säger Anders Karlander.

Ett steg mot att bredda kompetensen

I takt med att bilarna blir dyrare och får mer komplicerad teknologi kommer det att leda till en större återanvändning av delar än tidigare. Plåt och lackverkstäder blir därmed en viktigare del i en cirkulär och mer hållbar värdekedja. Därför ser J BIL detta förvärv som rätt steg för att bredda sitt serviceerbjudande och nå ett nytt affärsområde. Förvärvet stämmer dessutom väl överens med J BILs tidigare beslut om fortsatt expansion med fler varumärken. Som säljare av flera bilmärken inom Stellantis-koncernen har J BIL redan den kompetens inom bolaget som krävs för att kunna erbjuda service för systermärken.

– Det som ligger under skalet på bilar kommer i allt större utsträckning att bygga på samma teknologi bland märken inom samma koncern. Det gör också att vi som redan är experter på Peugeot och Citroën även kan reparera till exempel Opel. Vi ser detta som en stor vinst för våra kunder som kan känna sig trygga i att vi är med dem genom hela bilens livslängd, säger Anders Karlander.

Vill fortsätta utvecklas

J BIL kommer att tillträda som delägare av Henriksens Bilservice den 1 december och då även ta över fastigheten. De tidigare ägarna av Henriksens Bilservice, Alexander Drobac och Savo Drobac, samt deras 13 anställda kommer alla stanna kvar inom J BILs verksamhet i Göteborg. Detta är J BILs första steg inom plåt- och lackverksamhet, men det kommer inte vara det sista. På sikt vill Anders Karlander se att J BIL kan erbjuda denna sorts service på alla orter där service och försäljning bedrivs, men utvecklingen sker ett steg i taget.

– Vi ser nu i första hand fram emot att lära oss mer om området från våra nya kollegor. Vi är helt övertygade om att det blir en bra matchning i detta partnerskap och det känns tryggt att ha en sådan otrolig kompetens kvar i verksamheten, avslutar Anders Karlander.