Jacy’z Hotel & Resort nominerad till årets byggnad i internationell arkitekturtävling

Nu står det klart att Jacy’z Hotel & Resort är nominerad i en av världens största arkitekturtävlingar, ArchDailys ”Building of The Year 2024”. Med sina 215 miljoner sajtbesök om året är ArchDaily en av världens största arkitektur- och designplattformar.

”Att vara med och tävla om ArchDailys Building of the Year Award är otroligt roligt. Att Jacy’z och Kineum har chansen att bli internationellt belönade för sin arkitektur känns skulle verkligen innebära ett erkännande av det hårda arbete och den dedikation som alla inblandade har lagt ned på det här projektet.

Särskilt roligt är att denna tävling i demokratisk anda låter sajtens läsare utse vinnaren – och vi hoppas givetvis att så många som möjligt går in och röstar på vår byggnad. Att uppmärksammas av en så framstående plattform inom arkitekturbranschen vore inte bara en bekräftelse på vår kreativitet och innovation, utan också ett bevis på att våra gemensamma ansträngningar och visioner uppskattas internationellt.” säger Marco Folke Testa, arkitekt och VD på Reflex Arkitekter.

Jacy’z Hotel & Resort är beläget i Gårda, Göteborg och firade nyligen 1 år. Byggnaden rymmer långt ifrån bara hotellrum. Idéen bakom Jacy’z och Kineum har från projektstart varit att fylla hela huset med en mängd upplevelser och olika målgrupper. På den här destinationen ryms allt ifrån pool club, playground, flera restauranger till den stora show- och nöjeslokalen Big Stage, golfsimulatorer, gym, möteslokaler och barer. Men också kontorslokaler för företag som letar efter en innovativ och levande miljö.

Jacy’z arkitektur sticker ut med sin unikt vågade exteriör och form, skapad av arkitektkontoret Reflex i nära samarbete med ESS Group.

”Att bli internationellt uppmärksammade för den här destinationens arkitektur gör oss väldigt stolta naturligtvis. Reflex Arkitekter hade i hela processen ett synsätt som vi älskade, att göra något annorlunda och nytt men också att blicka utanför Sverige och Göteborg. Att det är en så välrenommerad internationell aktör som ger Reflex Arkitekter denna uppmärksamheten tycker vi är helt rätt, de är fantastiska och vi är stolta över att få varit med i processen.” säger Jonas Stenberg, VD och grundare ESS Group.

Den 14 februari meddelas finalisterna i tävlingen och den 22 februari koras vinnarna efter omröstning bland ArchDailys läsare.

Besök ArchDaily för att lägga din röst här:

Jacy’z Hotel & Resort:

Reflex Arkitekter: