Järfällafestivalen 5 september

Den 5 september var det dags för Järfällafestivalen. Arrangörer var Järfälla kommun i samarbete med Järfällahus AB och Citycon AB (ägare till Jakobsbergs galleria).

Vädret var mirakulöst vackert och Jakobsbergs centrum fylldes med folk och feststämning. Lisa Ajax, Järfällas egen Idol-vinnare, sjöng inför en entusiastisk publik. Även Nanna Grönvall uppträdde, liksom de ungdomar som haft kulturell feriepraktik m fl. Både på scen och ute i vimlet kunde man uppleva trollkarlen Robert Ace från Jakobsberg.

Vår konferencier Fredrik Berling intervjuade bl a Järfällafåret, vår nya mascot. Vi fick veta att fårets favoritsport är golf (för att alla ropar "fåååår") och att den gillar att äta bä (blåbä, vinbä, björnbä och ulltron). Under dagen hölls en namntävling för att döpa fåret. 159 bidrag inkom, och processen att välja ut ett passande namn är nu igång.

Ett femtontal föreningar fanns på föreningstorget och erbjöd alla som ville att prova på aikido, olika sorters fäktning, fotboll m m. I Kulturskolans tält i Riddarparken kunde man prova olika musikinstrument. Här fanns också en hoppborg samt livs levande hästar och får.

Tack, alla medverkande och besökande, för en fantastisk Järfällafestival 2015!

• Järfälla

Ewa-Louise Lilja

Presskontakt Affärsområdeschef Hållbarhet Hållbarhet, marknadsföring, kommunikation och information 08-580 836 25