Vargar inventeras under vintern - men inventeringarna är undermåliga. (Foto: Felix André Skulstad/mostphotos.com)

Naturvårdsverket sätter stopp för vargjakt 2019

När Naturvårdsverket nu meddelat att det inte kommer bli någon vargjakt under 2019 slår de spiken i kistan för den redan dåliga vargförvaltningen. Inventeringsmetodiken är för dålig och underskattar vargstammen. Den lilla tilltro som funnits för myndigheterna hos jägare, djurägare och landsbygdsbefolkning riskerar nu att försvinna helt.

Under varginventeringen hittades totalt 305 vargar i Sverige. Siffran kommer till efter att man multiplicerar antalet bekräftade familjegrupper med 10. Just omräkningsfaktorn har länge varit en het diskussion eftersom siffran 10 kommer från en tid när det fanns betydligt färre vargar i Sverige. Med en ökad vargstam är det sannolikt att den siffran ska vara högre för att inte underskatta antalet, något som Jägarnas Riksförbund har påpekat i arbetet för att ta fram en ny omräkningsfaktor.

Att vargstammen underskattas visas tydligt av den DNA-analys som gjorts som ett komplement till den traditionella inventeringen. Det samlades in prover från totalt 305 olika vargar, lika många som den traditionella inventeringen anger. Eftersom det är osannolikt, för att inte säga otroligt, att samtliga vargar i Sverige har lyckats hittas genom DNA-testerna måste ett antal vargar läggas till. Alltså är 305 vargar en garanterad underskattning av stammen och ändå får den siffran ligga till grund för de beslut som fattas.

Dessutom är det lätt att konstatera stora ”hål” i den inventeringskarta som tas fram. Att dessa områden är tomma på varg stämmer naturligtvis inte, det räcker att fråga ortsbefolkningen för att få bekräftat att det finns varg där. Att de som bor i dessa ”hål” väljer att inte rapportera in observationer eller spillning till länsstyrelserna i samband med inventeringarna är en direkt orsak av den bristande tilltro som finns till myndigheterna.

Jägarnas Riksförbund är starkt kritiska till att det inte blir någon vargjakt till vintern eftersom det ytterligare försvårar förvaltningen av varg. Tilltron till myndigheterna kommer att gå från bristande till obefintlig när de som drabbas av vargen inte får möjlighet att påverka sin situation. Den licensjakt som har varit årligt återkommande och som har prövats åtskilliga gånger av domstolarna har varit myndigheternas viktigaste budskap till jägare, djurägare och landsbygdsbor som drabbas av vargen. Jägarnas Riksförbund uppmanar nu Naturvårdsverket att ta fram och nyttja inventeringsmetoder som fungerar över hela landet och som inte även fortsättningsvis underskattar vargstammen.

Riksviltvårdskonsulent