Jämtkrafts norska förvärv genomfört

Jämtkraft har idag genomfört förvärvet av 33,33 procent av aktierna i norska Troms Kraftforsyning og Energi AS, ett dotterbolag inom koncernen Troms Kraft, för 1,3 miljarder kronor.

Partnerskapet med Troms Kraft ger indirekt tillgång till ca 380 GWh vattenkraft samt möjlighet till ökad produktion av förnybar energi.

– Det är glädjande att transaktionen nu är genomförd och att vi därmed har tagit första steget på vår resa tillsammans med Troms Kraft. Sådana här processer tar tid och vi hade tagit höjd för att det skulle dröja ytterligare innan allt var klart. Vi ser nu fram emot att börja jobba tillsammans med Troms Kraft och dess båda ägare, säger Anders Ericsson, vd Jämtkraft.

– Vi inleder nu ett långsiktigt strategiskt partnerskap med Troms Kraft, ett samarbete som innebär stora utvecklingsmöjligheter för Jämtkraft. Detta är mycket positivt för våra kunder, såväl inom regionen som utanför, säger AnnSofie Andersson, ordförande i Jämtkrafts styrelse.

Om Troms Kraft
Troms Kraft bildades 1898 och är Nordnorges ledande energibolag. Bolaget ägs av Troms fylkeskommune (60 procent) och Tromsö kommun (40 procent). Verksamheten består av produktion av förnybar energi, elnät, entreprenadtjänster, elhandel och telecom. Huvudkontoret ligger i Tromsö och koncernen har 450 anställda i Norge, Sverige och Finland. Troms Kraftforsyning og Energi AS är ett dotterbolag till Troms Kraft.

För ytterligare information kontakta:
Anders Rubensson, pressansvarig, 063-57 74 72

• el