Fler sommarturister i Jämtland Härjedalen

Foto: Niclas Vestefjell

Sommarens beläggningssiffror i Jämtland Härjedalen landar starkt på +10%, vilket gör det till en av de bästa somrarna genom tiderna. Många har lockats till att uppleva fjällen och bl a Åre, Funäsfjällen, Lofsdalen och Bydalsfjällen visar stor ökning vad gäller antalet gästnätter. Även för Strömsund och Krokom landar sommaren på mycket positiva siffror.

För Jämtland Härjedalen blev sommaren 2014 en av de bästa genom tiderna sett till antalet gästnätter. Under perioden juni-aug ökade beläggningen med +10% (totalt 656 433 gn) på kommersiella boendeanläggningar (hotell, stugbyar, vandrarhem, camping, förmedlat boende). Riket som helhet ökade med +3%, Dalarna med +10% medan övriga Norrland och Värmland visar ett oförändrat resultat jämfört med föregående sommar.

I Jämtland Härjedalen står den svenska marknaden för den största ökningen mätt i faktiska volymer, med +37 852 gn (+11%). Både den danska och norska marknaden har hämtat upp sig från fjolårets minusresultat och visar nu +6 417 (+149%) respektive +5 697 (+3%). Den tyska marknaden landar på +5 061 gn (+19%).

Augusti
Beläggningen på kommersiella boendeanläggningar (hotell, stugbyar, vandrarhem, camping, förmedlat boende) ökade i augusti med 3% (+4 724 gn) jämfört med motsvarande månad föregående år. Stugbyarna +9% (+1 505 gn), vandrarhemmen (+18%) +3 198 gn medan förmedlat boende ökade med +38% (+5 280 gn) +38%. Hotellen minskade däremot, (-2%) -1 244 gn och för campingen var minskningen -5% (-4 015 gn).

Samtliga marknader, förutom Norge (-2 899 gn) och Finland som minskade marginellt, ökade. Danmark, Tyskland och övriga Europa visar särskilt positiva resultat, mätt i faktiska volymer.
Augusti visar på ett överlag positivt utfall. Riket som helhet ökade med 3%. Bland övriga regioner var det också plussiffror i augusti, Värmland +2%, övriga Norrland +1%, medan Dalarna ökade med +8%.

Jämtland Härjedalen Turism (JHT) ekonomisk förening bildades 1995 och är den professionella och affärsmässiga samverkansplattformen för utvecklingen av regionens besöksnäring och företräder länets besöksnäring i nationella och internationella sammanhang. JHT är en branschorganisation som samverkar med länets destinationer och turistföretag, med företrädare för offentlig sektor, intresseorganisationer m fl. I föreningens styrelse finns företrädare för länets besöksnäring samt representanter för Regionförbundet Jämtlands län.

Mats Forslund

Managing Director 070-377 25 76