Hållbara evenemang i känslig miljö – exemplet Mont Blanc Marathon

Den 27-29 juni intog tusentals löpare Chamonix för att delta i Mont Blanc Marathon, ett återkommande maraton som i år arrangerades som en deltävling i Skyrunning VM. För att förbättra kunskapen kring hur man på ett hållbart sätt kan arrangera evenemang i känslig miljö besökte representanter från Jämtland Härjedalen maratonet, under besöket träffade man bl a arrangören Club des sport de Chamonix och turismorganisationen i Chamonix.

Under helgen som gått besökte en grupp tävlings-/eventsarrangörer, destinations- och regionsföreträdare från Jämtland Härjedalen Chamonix och Mont Blanc Marathon. Det övergripande temat för studieresan var säsongsförlängning och hållbarhet kring stora evenemang i känslig miljö som liknar den i Jämtland Härjedalen. Mont Blanc Marathon är ett återkommande trail running-maraton med flera tusen deltagare i olika distanser som hålls i de franska alperna, i år arrangerades det även som en deltävling i Skyrunning VM. Det längsta loppet är ett ultramaraton på hela 80km. Utöver att stå som värd för flera stora evenemang är Chamonix samtidigt ett intressant exempel att titta på utifrån destinationens starka sommarturism med aktiviteter som vandring, klättring, trail runnning och cykling som årligen lockar ett stort antal turister till området.

Under studieresan genomfördes möten med bl a destinationsföreträdare från turismorganisationen i Chamonix och Club des sport de Chamonix - arrangören bakom Mont Blanc Marathon. Frågor kring säkerhet, nedskräpning, slitage, samarbeten mellan olika parter, lokalt engagemang och utveckling av destinationen som helhet var delar av vad som diskuterades. Utgångspunkten för de olika distanserna inom Mont Blanc Marathon var i centrala Chamonix vilket gjorde tävlingarna lättillgängligt för besökare och förutom att utvärdera evenemanget på plats deltog några från studieresan i två av loppen.

Det var lärorikt att studera loppet med de tusentals deltagarna och diskussionerna med arrangörer och destinationsföreträdare gav en ytterligare dimension till arrangemanget. Loppet var väl organiserad och trots det stora deltagarantalet var det minimalt med nedskräpning och markslitage längs banan, säger Mattias Jaktlund, Naboer/St Olavsloppet, som deltog i maraton-distansen.

- Evenemang som Mont Blanc Marathon bidrar till att skapa en stark profil för regionen och kommun och näringsliv är därför med och delar på kostnaderna. Man har etablerat speciella leder och stigar som drar till sig många löpare under hela sommarsäsongen, även utanför evenemangen, vilket ger tillbaka intäkter till näringslivet, avslutar Jaktlund.

Med på studieresan fanns Patrik Nordin Fjällmaraton, Mattias Jaktlund Naboer/St Olavsloppet, Magnus Myhr Bruksvallarna Ramundberget Fjäll/Bruksvallarna Event, Ola Bergqvist Åre Destination, Sandra Landén Destination Funäsfjällen och Fanny Hejdström Jämtland Härjedalen Turism. Studieresan genomfördes inom projektet Hållbar Besöksnäring som drivs av Jämtland Härjedalen Turism med finansiering från Regionförbundet Jämtlands län och Landsbygdsprogrammet.

• aktiviteter
  • destinationsutveckling
  • vm
  • skyrunning
  • fjällmaraton
  • säsongsförlängning
  • chamonix
  • mont blanc marathon

Jämtland Härjedalen Turism (JHT) ekonomisk förening bildades 1995 och är den professionella och affärsmässiga samverkansplattformen för utvecklingen av regionens besöksnäring och företräder länets besöksnäring i nationella och internationella sammanhang. JHT är en branschorganisation som samverkar med länets destinationer och turistföretag, med företrädare för offentlig sektor, intresseorganisationer m fl. I föreningens styrelse finns företrädare för länets besöksnäring samt representanter för Regionförbundet Jämtlands län.