Anolytech - Cleantech Company of the Year Award 2012

Ett av Sveriges mest spännande teknikbolag, Anolytech AB i Ystad, tog hem priset Cleantech Company of the Year Award 2012. Anolytech fick belöningen, 100 000 kr, för att ha skapat en miljövänlig och ekonomisk teknik och utrustning för desinfektion av vatten, utrustning, inredning och lokaler inom husdjursproduktion. Ett innovativt arbetssätt som ersätter både giftig och farlig teknik inom jordbruksindustrin.

Juryns motivering löd:

Anolytech has created an innovative application that solves a global problem in the agriculture industry. The product replaces old technology which is both toxic and dangerous. The company is growing fast and is targeting a promising market. The product is scalable and has great potential for use in other markets. The CEO of Anolytech, Catherine Ehrensvärd, is a convincing and strong entrepreneur.

Hur känns det att ha fått utmärkelsen, Catherine Ehrensvärd?

- Det är mycket hårt arbete från många personer som krävs för att nå dit vi är idag. En utmärkelse från externa parter känns väldigt kul och motiverande för alla, berättar en glad Catherine.

Vad kommer det att innebära för dig och företaget?

- Företaget är i en stark tillväxtfas och vi kommer att ha fokus på kapitalanskaffning denna höst. Den här utmärkelsen är en bra start på detta arbete, konstaterar Catherine.

Hur går ni vidare efter det här och blir det några förändringar?

- Vi jobbar på som vanligt. Vi har bland annat två nya länder som skall starta upp i höst. Annars blir det inga större förändringar utan vi jobbar på enligt plan, avslutar Catherine.

För ytterligare information, kontakta:
Catherine Ehrensvärd, VD
E-post: catherine@anolytech.se

• anolytech ab
  • desinfektion
  • husdjursproduktion
  • miljöteknikföretag
  • catherine ehrensvärd
  • anolytech
  • cleantech company of the year award 2012

Anolytech AB grundades 2009 i Ystad, med målet att utveckla ett effektivt, ekonomiskt och lättskött system för desinfektion av vatten, utrustning, lokaler och inredning inom husdjursproduktion och andra verksamheter med höga hygienkrav. Inom ett år finns ett 100-tal maskiner i drift inom mjölkproduktion, fjäderfä och svinuppfödning. Företaget har 8 anställda med direktförsäljning Sverige och Tyskland, samt både globala och regionala distributörer. Företaget räknar med en omsättning på ca 11 mkr 2012 och en dubbling av detta 2013. www.anolytech.se