Kriskommunikation i ett förändrat medielandskap med Donald Steel

Journalisterna blir färre och mediekanalerna fler. Hur kommer nyhetsförmedlingen att fungera? Hur tacklar den offentliga sektorns pressavdelningar att den digitala världen blir allt mer krävande? Hur förenar du kravet på snabbhet i din strategi? Svaren hittar du på konferensen ”Offentlig press- och mediehantering” den 26 november i Stockholm. Gurun Donald Steel, som anses vara världens största auktoritet på krishantering, avslutar dagen.

Det förändrade medielandskapet påverkar sättet att hantera medierna vid kris eller katastrofer. Även krisplanerna bli påverkade eftersom kraven på öppenhet ökar under en kris. Det är viktigt att tänka på hur du formulerar de första budskapen både i muntliga och skriftliga uttalanden.

Presschefer från den offentliga sektorn, t ex Solna stad, Försäkringskassan, Lunds universitet med flera, ger råd och tips på hur du kan förbättra din press- och mediehantering i den digitala världen. En av världens främsta inom kriskommunikation, Donald Steel, berättar om viktiga verktyg under en kris. Pia Jansäter, kommunikationsexpert, har återigen fått förtroendet att leda en av Kompetens Institutets konferenser och ser fram emot utbytet av kunskap och erfarenheter.

- Bara att få träffa krisgurun Donald Steel ska bli spännande, säger Pia Jansäter. Av erfarenhet vet jag att det krävs bra verktyg för att kunna kommunicera under en kris. Det fordras både reaktiva och proaktiva insatser, speciellt med tanke på de digitala kanalerna. Jag kommer att inleda konferensen, hålla i frågestunderna och avsluta dagen med att sammanfatta vilka metoder som behövs för en effektivare krishantering.

Donald Steel är krisexpert och arbetar med företag i hela världen. Han var fram till tidigare i år BBC: s kommunikationschef/rådgivare och var dessförinnan koncernens presstalesman. Numera anlitas han flitigt inom ämnen ”reputation and issues and crisis management”. Mer än 5 000 PR- människor och kommunikatörer från 30 olika länder har haft möjlighet att lyssna på Donald Steels i workshops. Nya engagemang inkluderar London, Amsterdam, Prag, Madrid, Belgrad och Skopje, och han kommer inom kort att inleda en omfattande föreläsningsturné till Dubai, Mumbai, Singapore och Hong Kong.

Förutom att delta som huvudtalare på konferensen Offentlig press- och mediehantering arrangerar Kompetens Institutet en Exklusiv heldagsutbildning med Donald Steel den 27 november. Donald Steel delar med sig av alla de verktyg som du behöver för att kunna sköta din press- och mediekommunikation vid kris eller katastrof.

Konferensen äger rum på Bygget Konferens, Stockholm, den 26 november, 2014

Kontaktperson på Kompetens Institutet är Mohamed Elmi

e-post: mohamed.elmi@kompetensinstitutet.se och tfn: 0707 – 24 05 70

Du kan fortfarande anmäla dig http://www.kompetensinstitutet.se/anmalan/

Kontakta gärna Pia Jansäter om du har några frågor du vill ta upp den 26 november:

e-post: pia@jansater.se Tfn 0709 - 83 77 80

Pia Jansäter har mer än 30 års erfarenhet av krishantering och kriskommunikation inom olika branscher. Under namnet, Kriskommunikation.nu, en del av Jansäter Kommunikation, erbjuder Pia Jansäter tillsammans med andra professionella konsulter utbildning i kriskommunikation, sociala medier, riskidentifiering, analys med rekommendationer och krispolicy/strategi för krisplan mm. Med rätt verktyg som t.ex. digital och mobil kriswebb, teknisk applikation m.m. når du målet att göra din verksamhet tryggare och säkrare. Vi har även ett nära samarbete med journalister för att bättre kunna förbereda dig för att möta media och ge dig den bästa beredskapen för kriskommunikation.