Vad händer när ett hjärta i Kulturstockholm slutar slå?

Kulturpulsen kommer att sakta mattas ned när professionella och oetablerade artister inte längre har tillgång till "Skeppar Karls Salong" på Skeppar Karls gränd 4 i Stockholm. Under 14 år har Maria Bazcynski, Voiceinvestor, drivit Skeppar Karls salong i Gamla Stan. En plattform där många kulturarbetare, entreprenörer inom musik och teater har kunnat utöva sina talanger och mötas. Nu lämnar verksamheten denna lokal. Vad händer när en del av Gamla stans kulturverksamhet försvinner?

Hela konceptet Skeppar Karl står för ideal som utgör mer än bara kulturyttringar. Maria Baczynski, mezzosopran och röstpedagog, har skapat en samlingspunkt och arrangerat sångklubbar, konserter och andra kulturevenemang. Under de senaste sex åren har hon, genom den sponsrade flygeln från Steinway Gallery och Folkuniversitetet, öppnat möjlighet för några av landets bästa pianister som t ex Jacob Moscowicz, Dorota Zarowiecka, Jan Eyron, Matti Hirvonen med flera att möta publiken i en intim atmosfär.

Unik närkontakt med publiken

Många artister från Stockholms kulturliv har använt Skeppar Karls Salong under dessa år som t ex Anna Tarrantino, Ian Maksin, Susanne Weg, Lena Hoel, Erland Hagegård, Kurt Appelgren, Mattias Enn, Torsten Föllinger med flera. Alla för att få möjlighet att komma i en unik närkontakt med publiken och på så sätt berikas. Ingela Karlsson, regissör och skådespelare, Teaterbägaren, har under lika många år spridit sina kulturarrangemang. Tillsammans med Ingela har stora internationella musiker gjort stora bedrifter. Genom sociala medier har Skeppar Karls olika former av kulturyttringar spridits över hela världen. Verksamheten har fått rykte om sig att vara en samlingsplats för artisteri.

Vad kommer att hända nu?

En del av Stockholms kulturarv försvinner från Gamla Stan och frågan är var dessa arrangemang ska ta vägen?

- Det finns så många kreativa förmågor som behöver utlopp för sitt skapande men i dagsläget har vi inte svaret, säger Maria Baczynski som välkomnar förslag och nu tar time out under sommaren.

För mer information, kontakta:

Maria Baczynski, Voiceinvestor , Skeppar Karls gränd 4 i Stockholm

maria.baczynski@gmail.com

www.voiceinvestor.com

.

Pressansvarig och ansvarig för marknadsföringen:

Pia Jansäter, Jansäter Kommunikation,

pia@jansater.se