Avsnitt 4 av podden Vi forskar för livet är ute nu!

Titel: En ledande nation – eller krävs mer precision?
Gäster:  Jenni Nordborg, regeringens life science-samordnare, samt Margareta Haag, ordförande för Nätverket mot cancer
Lyssna:  I din podd-app eller på www.janssen.com/sweden/podcast

I december 2019 presenterade regeringen en nationell life science-strategi. Ett av målen i strategin är att Sverige ska vara en ledande nation när det gäller implementeringen av precisionsmedicin. Precisionsmedicin är i hög grad en systemfråga och implementering av precisionsmedicin innebär en given modernisering av hälso- och sjukvården. Den medicinska utvecklingen ger allt större möjligheter att individanpassa behandlingar och avancerad diagnostik samt uppföljning blir mer centralt där datadelning spelar en mycket viktig roll. Nu har nästan två år gått och vi ställer oss frågan om vilka framsteg som life science-strategin har gjort? I vilken utsträckning har målen med precisionsmedicin nåtts? Och framför allt, får patienterna ta del av den medicinska utvecklingen och vad innebär precisionsmedicin för dem? Detta och mycket mer diskuterade vi i avsnitt fyra av podden Vi forskar för livet. I samtalet deltog Jenni Nordborg, regeringens life science-samordnare, och Margareta Haag, ordförande för Nätverket mot cancer.

Det blev ett spännande samtal om hur långt vi kommit, men också om vilka utmaningar som fortfarande finns kvar. In och lyssna på podden!

I nästa avsnitt av Vi forskar för livet kommer vi prata om jämlik tillgång till nya avancerade behandlingar. Vad krävs för att nå dit? Och vad betyder det för patienterna?

• life science-samordnare
  • margareta haag