Gå direkt till innehåll
Calle Waller, vårdpolitisk talesperson vid Prostatacancerförbundet samt Dag Larsson (S), ledamot i Socialutskottet deltog

Nytt avsnitt av podden ute! - Var ligger makten?

I en rapport från tidigare i år undersökte Janssen processen från EMA-godkännande av ett nytt läkemedel fram till att svenska patienter kan behandlas. Rapporten visar att politikernas roll behöver stärkas samt att de flesta besluten drivs av tjänstemän och professionen. Men samtidigt som processen är kunskapsdriven, är regelverket i grunden fortfarande politiskt. Detta väcker frågor kring var makten egentligen ligger när det gäller patienters tillgång till nya läkemedel. Finns den hos politikerna eller tjänstemännen? Hos staten eller regionerna? Och hur påverkar det patienterna i Sverige? I vårt tredje avsnitt av podden Vi forskar för livet gästade Dag Larsson, ledamot i socialutskottet, samt Calle Waller, vårdpolitisk talesperson vid Prostatacancerförbundet podden för att diskutera detta.

Det blev en mycket intressant diskussion så in och lyssna!

I nästa avsnitt av Vi forskar för livet kommer vi prata mer om Sveriges ambition att vara en ledande life science-nation. Har vi ens möjlighet att bli ett föregångsland när det gäller införandet av till exempel precisionsmedicin?

Johan Dahlin

Presskontakt Sr Communications & Public Affairs Manager +46 72 553 92 30
Maria Arroyo

Presskontakt Samhällspolitisk chef +46 73 0581493

Janssen

Janssen, som utgör läkemedelsdivisionen av Johnson & Johnson-koncernen, är ett av de tio största läkemedelsbolagen i världen med cirka 40 000 anställda på fem kontinenter. Företaget är verksamt inom sex terapiområden: neurologiska sjukdomar, infektionssjukdomar, onkologiska och hematologiska sjukdomar, immunologiska sjukdomar, pulmonell arteriell hypertoni, samt metabola och kardiovaskulära sjukdomar. Janssen finns i alla de fem nordiska länderna med cirka 350 anställda, varav drygt 200 i Sverige.