Pressinbjudan: Nya innovationer? - Vänta var god dröj ……

Under årets Almedalsvecka kommer vi från Janssen tillsammans med Prostatacancerförbundet att lyfta det faktum att det idag sker ett paradigmskifte inom cancerbehandling där nya innovativa behandlingar gör att allt fler kan överleva sin cancerdiagnos eller leva längre med sin cancersjukdom. Tyvärr halkar implementeringen av dessa innovationer efter i Sverige jämfört med andra länder, detta samtidigt som Sverige satsar på att återta ledartröjan inom life science forskning. Vad leder beslutsvåndan som finns i Sverige till och varför ska det vara så svårt att få en likvärdig vård, oavsett bostadsort, ålder, kön eller bakgrund?

Janssen och Prostatacancerförbundet vill diskutera vem och vad vi ska satsa på och hur vi har råd att inte investera i innovationer.

Dag: onsdagen den 1 juli
Tid: 08.30-09.30
Plats: Furilden, Best Western Strand Hotell, Strandgatan

De som medverkar är: Kristina Nilsson (S), ledamot, Socialutskottet. Jonathan Lind-Martinsson, enhetschef Tandvårds och läkemedelsförmånsverket (TLV), Åsa Ljungvall, utredare vid Vårdanalys, Kent Lewén, Prostatacancerförbundet (PCF), Daniel Forslund (FP), Innovationslandstingsråd i Stockholms läns landsting, Barbro Westerholm (FP), ledamot, Socialutskottet samt Jan-Erik Damber, urolog och professor, Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Moderator är Ellinor Persson