Fas 3-data om Johnsons & Johnsons endosvaccin nu publicerad i New England Journal of Medicine

Här är några av slutsatserna:

• Vaccinet förhindrade sjukhusvistelse och död bland alla deltagare i studien, 28 dagar efter vaccination.
  • Vaccinet visar sig vara effektivt mot svår, kritisk COVID-19-sjukdom så tidigt som sju dagar efter vaccination och effekten fortsätter att öka åtta veckor efter vaccination.
  • Vaccinet visar sig också vara konsekvent effektivt mot symtomatisk infektion, även i Sydafrika och Brasilien där det fanns en hög förekomst av snabbt framväxande SARS-CoV-2-varianter.

Läs mer i pressmeddelande publicerat på Janssen EMEAs hemsida.

Se också video publicerad på New England Journal of Medicines hemsida (kontoinloggning krävs).

Ytterligare material (forskningsöversikt) av studien finns även på New England Journal of Medicin webbplats.

• covid-19

Janssen är en del av Johnsson & Johnsson-koncernen och har verksamhet i mer än 150 länder världen över med närmare 40 000 medarbetare. Vårt mål är att utveckla innovativa mediciner som hjälper patienter till ett längre och hälsosammare liv. I Norden har Janssen funnits sedan 1956 och är idag verksamma i alla fem nordiska länder med drygt 300 anställda. Janssen är medlem i de nordiska läkemedelsindustriföreningarna.

Idag arbetar Janssen inom sex terapiområden: neurologiska sjukdomar, infektionssjukdomar, onkologiska och hematologiska sjukdomar, immunologiska sjukdomar, pulmonell arteriell hypertonisamt metabola och kardio-vaskulära sjukdomar.

För mer information besök: janssen.com/sweden. Följ oss på Twitter @JanssenSverige.