Janssen och Stockholms läns landsting samverkar kring schizofreni

Janssen har i samarbete med Stockholms läns landsting (SLL) genomfört en förstudie i syfte att kartlägga schizofrenivården. Samarbetet är det andra i raden där Stockholms läns landsting samverkar med läkemedelsbolag inom ramen för landstingets testmiljöinitiativ. I mars publicerades ett första abstract.

Stockholms läns landsting startade i början av 2013 en testmiljö för att utvärdera nya samarbetsformer med läkemedelsbolag. Målet med testmiljön är att öka patientnyttan, kostnadseffektiviteten och skapa bättre förutsättningar för innovation samt forskning och utveckling inom läkemedelsområdet.

”Vi är mycket glada över att ha blivit utvalda att delta i landstingets satsning. Ytterst syftar vårt gemensamma projekt till att kartlägga hur patienter som lever med schizofreni kan få tillgång till bättre vård i regionen. Det handlar även om att åstadkomma en bättre läkemedelsanvändning”, säger Anna Käll, ansvarig för Public Affairs-frågor på Janssen i Sverige.

Samarbetet har genererat värdefull information som successivt kommer att publiceras under det kommande året. Redan i början av mars 2014 presenterades ett första abstract med framför allt epidemiologiskt information.

”Det abstract som hittills är publicerat beskriver i huvudsak hur den aktuella populationen ser ut. Vi ser nu fram emot nästa abstract som publiceras i september 2014. Då hoppas vi få värdefull information om hur slutenvården och läkemedelsanvändningen fungerar. En annan viktig milstolpe i samarbetet är projektets slutrapport, som förhoppningsvis kommer att publiceras under 2015”, säger Anna Käll.

I det aktuella samarbetet med Stockholms läns landsting ingår även läkemedelsföretagen H Lundbeck AB  och Otsuka Pharma Scandinavia AB.

Vid frågor kontakta:
Anna Käll, Public Affairs Leader, Janssen, akall@its.jnj.com, 08-626 50 29
Mikael Själin, Nordic Medical Affairs, Janssen, msjalin@its.jnj.com, 08-626 5173

• schizofreni

Om Janssen

Läkemedelsbolaget Janssen arbetar för att möta dagens stora och angelägna medicinska behov. Vi bedriver forskning och utveckling inom följande svåra sjukdomar: prostatacancer, schizofreni, alzheimers sjukdom, hiv/aids, hepatit C, tuberkulos, psoriasis artrit och diabetes. Våra medarbetare drivs av att få bidra till att erbjuda patienter nya medicinska lösningar, produkter och tjänster. Janssen är ett världsomspännande företag med anställda i drygt 50 länder och finns representerat i alla nordiska länder.