Ökad efterfrågan på hållbar hälso- och sjukvård visar ny studie

På CleanMed Europe-konferensen i Malmö 27 september presenteras en ny studie som visar på ökad global efterfrågan på hållbar hälso- och sjukvård, vilket i förlängningen leder till grönare och mer hållbara inköp. Det här är ett av flera viktiga resultat från en ny vitbok som presenteras för drygt 400 tjänstemän, sjukhus, upphandlare i hälso- och sjukvården och industriledare från mer än 15 länder på CleanMed-konferensen i Malmö. Vitboken är framtagen av Johnson & Johnson.

"Vår forskning visar att sjukvården har idag ett holistiskt synsätt som omfamnar hållbarhet som en drivande faktor för en grönare verksamhet och förbättrad sjukvård som har lägre driftskostnader. Vi är heller inte förvånade över att upphandlingsansvariga är viktiga aktörer vid köp av miljövänligare produkter”, säger De Bokx chef för miljö, hälsa, säkerhet och hållbarhet på Johnson & Johnson, Storbritannien.

Studien visar bland annat följande:

• Mer än hälften (54 procent) av alla sjukhus som ingick i studien säger att så kallade gröna attribut är mycket viktiga i sina köpbeslut.

• Mer än en tredjedel (35 procent) av alla sjukhus har bytt leverantörer till miljövänligare alternativ.

• 40 procent av sjukhusen räknar med att deras framtida anbudsunderlag innehåller förfrågningar kring gröna
och hållbara produkter.

På MedClean-konferensen i Malmö lyfts prostacancer-produkten ZYTIGA® (abirateron, Janssen Pharmaceutical Companies of Johnson & Johnson) fram som ett bra exempel på hållbar och miljövänlig läkemedelsproduktion.

”Våra resultat visar att ZYTIGA® är framställt på ett för miljön hållbart sätt. För att nämna några exempel har 64 procent mindre råmaterial används i produktionen och betydligt mindre vatten har använts jämfört med tidigare”, säger Anna Käll, chef för Public Affairs på läkemedelsbolaget Janssen.

I linje med undersökningens resultat har Johnson & Johnson tagit fasta på det växande intresset för företagets kunder för mer hållbara inköp. Företagets åtagande stöds av ett omfattande program för miljöklassificering. För att nå uppsatta mål har företaget fastställt en egen så kallad EARTHWARDS ® process för att utveckla miljövänliga produkter genom analys av produktens livscykel.

Mer information
Om du vill veta mer kan du besöka www.jnj.com /ansvar eller www.earthwards.com. Johnson & Johnson är ett företag medlem i Practice Greenhealth, eller kontakta:

Anna Käll, Public Affairs Leader, Janssen, akall@its.jnj.com, 08-626 50 29
Mikael Själin, Nordic Medical Affairs Director, Janssen, 08-626 5173, msjalin@its.jnj.com

Janssen – ett läkemedelsföretag inom Johnson & Johnson

Johson & Johnson omfamnar forskning och vetenskap från innovativa idéer, produkter och tjänster till att främja hälsa och välbefinnande för människor. Johnson & Johnson har128 000 anställda på mer än 250 Johnson & Johnson-företag arbetar med partners inom sjukvården för att touch livet för över en miljard människor varje dag, över hela världen.

Ett Johnson & Johnson-företag är läkemedelsbolaget Janssen som ständigt strävar efter att fylla de största och mest angelägna medicinska behoven som finns idag. Janssens medarbetare förenas av sin passionerade drivkraft bakom forskning och utveckling för patienternas bästa. Med anställda i över 50 länder arbetar Janssen för att kunna erbjuda patienter i hela världen innovativa idéer, produkter och tjänster.

• prostatacancer
  • företagsnyheter