600 bostäder planeras i Jakobsberg

Nu är det Jakobsbergs tur att förtätas och bli mer attraktivt. I ett nytt förslag till detaljplan för Jakobsbergs centrum finns planer för 600 nya bostäder. Nu ska planen ut på samråd.

Jakobsbergs centrum ska få en tätare bebyggelse med mer stadslik karaktär. 600 bostäder, nya gång- och cykelstråk, en förskola och byggnader med lokaler i bottenplan finns med i förslaget till ny detaljplan som nu ska ut på samråd. Bostäderna ska framförallt byggas på de parkeringar som ligger i anslutning till centrum.

Fler bostäder i området innebär ett bättre underlag för mer service, handel och kollektivtrafik. Det blir också fler människor i rörelse under större delar av dygnet vilket kommer att öka känslan av trygghet för de boende i området.

– Nu tar vi ett första steg i arbetet med att utveckla centrala Jakobsberg. Det innebär att Jakobsberg får 600 nya bostäder, såväl bostadsrätter som hyresrätter. Samtidigt skapas ett mer levande stadsliv med nya restauranger och butiker, säger Claes Thunblad, kommunstyrelsens ordförande.

Jakobsberg, tillsammans med Barkarbystaden och Veddesta, är en del av den nya regionala stadskärnan. Här ska 18 000 bostäder och två tunnelbanestationer byggas innan 2030.

Marken ägs och ska bebyggas av Järfälla kommun, Citycon AB, Järfällahus och Diligentia.

Samråd med öppet hus

Förslaget till detaljplan ställs ut för samråd under perioden 23 april till 7 juni. 6 maj 16-19 är det öppet hus på Jakobsbergs bibliotek där representanter från kommunen och fastighetsbolagen finns på plats.

Claes Thunblad, ordförande i kommunstyrelsen

Anders C Eriksson, stadsarkitekt
08-580 288 21

• jakobsberg

Järfälla ligger två mil nordväst om Stockholm C, med 71 000 invånare. Även om storstaden ligger nära - 20 minuter med pendeltåg eller bil till Stockholms C - finns det mesta inom kommunen. Stora friluftsområden, Mälarens vatten, rikt utbud av kultur och föreningar, mångskiftande näringsliv, fina bostadsområden, shopping och väl utbyggd service gör att Järfälla är en kommun att bo, arbeta och trivas i. Välkommen att mötas i Järfälla!