Görvälns kulturpris 2013 till koloniträdgårdsförening

Görvälns kulturpris gick i år till Görvälns koloniträdgårdsförening. Det delades ut den 6 juni på Görvälndagen av Carl-Erik Leek från Saab i Järfälla. Prissumman är på 30 000 kr och har till syfte att stödja intressanta projekt på kulturområdet med koppling till Görvälns slottspark och dess omgivningar. Priskommittén består av Saab i Järfälla och Järfälla kommun.

Under Görvälndagen den 6 juni delades Görvälns kulturpris ut för sjuttonde gången. I år gick priset till Görvälns koloniträdgårdsförening. I motiveringen till årets pris sägs bland annat att föreningen bidrar starkt till den unika miljön i slottsparken och att området är ett uppskattat mål för många besökare i parken.

Görvälns koloniträdgårdsförening bildades 1990 och har för närvarande cirka 90 odlingslotter. Redan vid starten beslöts att området skulle skötas enligt ekologiska principer och bevattnas med sjövatten. Koloniområdet ingår i Görvälns naturreservat och är kulturmärkt. Därför ställs speciella krav på utformning av byggnader samt vissa krav på redskapslådor, komposter, spaljéer och häckar med mera.

Görvälns kulturpris instiftades 1997 och har till syfte att stödja intressanta projekt på kulturområdet med koppling till Görvälns slottspark och dess omgivningar. Priskommittén består av Saab i Järfälla och Järfälla kommun.

Lisa Dalin, Järfälla Kultur, Järfälla kommun
Telefon: 08- 580 285 90

• saab i järfälla
  • görvälns koloniträdgårdsförening
  • görvälns kulturpris
  • kultur & fritid

Järfälla ligger två mil nordväst om Stockholm C, med 68 000 invånare. Även om storstaden ligger nära - 20 minuter med pendeltåg eller bil till Stockholms C - finns det mesta inom kommunen. Stora friluftsområden, Mälarens vatten, rikt utbud av kultur och föreningar, mångskiftande näringsliv, fina bostadsområden, shopping och väl utbyggd service gör att Järfälla är en kommun att bo, arbeta och trivas i. Välkommen att mötas i Järfälla!