Järfälla kommun lanserar webbplats för anhöriga – Anhörigportalen

Järfälla kommun har skapat en webbplats för alla anhöriga i Järfälla i samverkan med lokala föreningar och organisationer. Där kan anhöriga hitta användbar information och komma i kontakt med andra i samma situation. Anhörigportalen är en viktig del i Järfälla kommuns arbete med att hjälpa de som vårdar eller stöttar en närstående

Anhörigportalen är till för de som vårdar eller stöttar en närstående (partner, granne, vän, barn) som är äldre, långvarigt sjuk eller har en funktionsnedsättning. I Anhörigportalen ska anhöriga hitta användbar information som till exempel stöd, guider, tips och länkar med mera.

– Vi samlar viktig och bra information på ett ställe så att anhöriga slipper leta, säger Elisabeth Helgöstam som har varit kontaktperson för projektet.

Ett av önskemålen bland anhöriga är att få träffa och prata med andra i samma situation. Här ska Anhörigportalen fungera som kontaktförmedlare med diskussionsforum, bildtelefon, kalendarium och självklart också kontakt till kommunens anhörigkonsulent.

Socialnämndens vice ordförande Lennart Nilsson berättar mer om Järfälla kommuns visioner och mål med anhörigstöd i Järfälla kommun:

Elisabeth Helgöstam, kontaktperson för anhörigportalen

Anna-Lena Eriksson, anhörigkonsulent
Telefon: 08- 580 289 27

• Sociala frågor

• socialt arbete

Järfälla ligger två mil nordväst om Stockholm C, med 67 000 invånare. Även om storstaden ligger nära - 20 minuter med pendeltåg eller bil till Stockholms C - finns det mesta inom kommunen. Stora friluftsområden, Mälarens vatten, rikt utbud av kultur och föreningar, mångskiftande näringsliv, fina bostadsområden, shopping och väl utbyggd service gör att Järfälla är en kommun att bo, arbeta och trivas i. Välkommen att mötas i Järfälla!