Bild: Stockholms stad

Järntorget tilldelas markanvisning för 400 studentlägenheter i Kärrtorp

Den 9 juni väntas Exploateringsnämnden fatta beslut om markanvisning till Järntorget för 400 studentlägenheter vid Söderarmsvägen i Kärrtorp. Projektet består av tre hus mittemot Kärrtorpshallen, med tunnelbanestation och centrum i nära anslutning. Studentbostadsprojektet är ritat av Andreas Hiller på Hermansson Hiller Lundberg arkitekter. En ny detaljplan ska tas fram för platsen och preliminär byggstart är 2018.

Järntorgetkoncernen arbetar aktivt för att kunna erbjuda studenter och unga bra bostäder till en rimlig kostnad. I koncernens studentbostadsprojekt och kompisboenden sätts hyrorna efter Järntorgets koncept Rimlig hyra.

– Kärrtorp är ett perfekt läge för studentlägenheter. Järntorgets ambition är att vara studenternas självklara förstahandsval i Stockholm. Med den här markanvisningen ökar vi vårt bestånd av hyresrätter för långsiktig förvaltning, säger Martin Arkad, VD för Järntorgetkoncernen.